Perusopetuksen koulukuraattorien kokemukset lasten mielenterveysongelmiin vastaamisesta Kainuun hyvinvointialueella
Kinnunen, Elina (2024)
Kinnunen, Elina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082624379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082624379
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa Kainuun hyvinvointialueen koulukuraattoreiden tämän het-kisestä kuormitustilanteesta. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä koulukuraattoreiden ajatuksia heidän omasta ammattitaidostaan ja sen kehittämisestä. Toimeksiantaja pystyy käyttämään tutkimustuloksia työntekijöidensä lisäkouluttamiseen, ja sitä kautta työssä jaksamiseen. Toimeksiantaja pystyy hyödyntämään tuloksia lasten ja nuorten monialaisen ammatillisen työskentelyn tarkastelemiseen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kainuun hyvinvointialue. Kainuun hyvinvointialueeseen kuuluvat Hyrynsalmen, Suomussalmen, Kuhmon, Paltamon, Puolangan, Ristijärven, Sotkamon ja Kajaanin kunnat. Opinnäytetyö rajattiin Kainuun hyvinvointialueen perusopetuksen koulukuraattoreihin. Rajaus pohjautui lapsen ja nuoren kehityksen erilaisuuteen eri kouluasteilla. Näin pystyttiin tuottamaan tietoa pohjautuen tiettyyn ikäluokkaan (7–16 vuotiaat). Koulukuraattoreita työskentelee tällä hetkellä Kainuun hyvinvointialueella perusopetuksessa yhteensä 13, joista tutkimukseen osallistui kymmenen. Perusopetukseen kuuluvat esiopetus ja vuosiluokat 1–9.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuskysely toteutettiin Webropol-kyselyllä maaliskuussa 2024. Kyselylomakkeelta löytyi valintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Avoimien kysy-mysten kautta pyrittiin löytämään tarkentavia vastauksia valintakysymyksiin. Kyselylomake oli avoinna ensin kaksi viikkoa, mutta puutteellisten vastausmäärien vuoksi vastausaikaa jatkettiin vielä kahdella viikolla. Tämän jälkeen vastauksia saatiin tarvittava määrä.
Tutkimuskyselyn tuloksista oli luettavissa selkeästi tarve lisäkoulutuksille, joissa aiheina olisi lasten mielenterveyden tukeminen ja erilaiset mielenterveyden haasteet. Perusopetuksen koulukuraattoreilla on ammattitaitoa ohjata lapsia eteenpäin eri hoitotahoille, mutta kokemuksena ilmenee, ettei hoidon piiriin aina ole mahdollista päästä. The purpose of this thesis was to provide Kainuu Wellbeing Services County, the commissioner, with current information about the workload of school social workers and to collect school social workers’ thoughts about their professional skills and how to develop those skills. The commissioner can use the research results to further educate school social workers, thus helping them cope at work. The commissioner can also use the results to review the multidisciplinary professional work with children and young people.
Kainuu Wellbeing Services County includes the municipalities of Hyrynsalmi, Suomussalmi, Kuhmo, Paltamo, Puolanka, Ristijärvi, Sotkamo, and Kajaani. This thesis was limited to school social workers working in basic education within the wellbeing services county, based on the differences in the development of children and young people at different school levels. In this way, it was possible to produce information based on a certain age group (ages 7 to 16). 10 out of 13 school social workers working in basic education within Kainuu Wellbeing Services County participated in the research. Basic education includes preschool education and grades 1 to 9.
The method used in this research was quantitative research. A Webropol survey was executed in March 2024. The survey contained multiple-choice and open questions. The purpose of the open questions was to provide detailed answers to the multiple-choice questions. Initially, the survey was open for two weeks, but due to the insufficient number of answers, it was expanded by two weeks.
From the results of the survey, it was clear that there was a need for additional education on supporting children's mental health and various mental health challenges. The school social workers working in basic education have professional skills to guide children to different healthcare providers; however, the challenge is that it is not always possible to access that specific care.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kainuun hyvinvointialue. Kainuun hyvinvointialueeseen kuuluvat Hyrynsalmen, Suomussalmen, Kuhmon, Paltamon, Puolangan, Ristijärven, Sotkamon ja Kajaanin kunnat. Opinnäytetyö rajattiin Kainuun hyvinvointialueen perusopetuksen koulukuraattoreihin. Rajaus pohjautui lapsen ja nuoren kehityksen erilaisuuteen eri kouluasteilla. Näin pystyttiin tuottamaan tietoa pohjautuen tiettyyn ikäluokkaan (7–16 vuotiaat). Koulukuraattoreita työskentelee tällä hetkellä Kainuun hyvinvointialueella perusopetuksessa yhteensä 13, joista tutkimukseen osallistui kymmenen. Perusopetukseen kuuluvat esiopetus ja vuosiluokat 1–9.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuskysely toteutettiin Webropol-kyselyllä maaliskuussa 2024. Kyselylomakkeelta löytyi valintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Avoimien kysy-mysten kautta pyrittiin löytämään tarkentavia vastauksia valintakysymyksiin. Kyselylomake oli avoinna ensin kaksi viikkoa, mutta puutteellisten vastausmäärien vuoksi vastausaikaa jatkettiin vielä kahdella viikolla. Tämän jälkeen vastauksia saatiin tarvittava määrä.
Tutkimuskyselyn tuloksista oli luettavissa selkeästi tarve lisäkoulutuksille, joissa aiheina olisi lasten mielenterveyden tukeminen ja erilaiset mielenterveyden haasteet. Perusopetuksen koulukuraattoreilla on ammattitaitoa ohjata lapsia eteenpäin eri hoitotahoille, mutta kokemuksena ilmenee, ettei hoidon piiriin aina ole mahdollista päästä.
Kainuu Wellbeing Services County includes the municipalities of Hyrynsalmi, Suomussalmi, Kuhmo, Paltamo, Puolanka, Ristijärvi, Sotkamo, and Kajaani. This thesis was limited to school social workers working in basic education within the wellbeing services county, based on the differences in the development of children and young people at different school levels. In this way, it was possible to produce information based on a certain age group (ages 7 to 16). 10 out of 13 school social workers working in basic education within Kainuu Wellbeing Services County participated in the research. Basic education includes preschool education and grades 1 to 9.
The method used in this research was quantitative research. A Webropol survey was executed in March 2024. The survey contained multiple-choice and open questions. The purpose of the open questions was to provide detailed answers to the multiple-choice questions. Initially, the survey was open for two weeks, but due to the insufficient number of answers, it was expanded by two weeks.
From the results of the survey, it was clear that there was a need for additional education on supporting children's mental health and various mental health challenges. The school social workers working in basic education have professional skills to guide children to different healthcare providers; however, the challenge is that it is not always possible to access that specific care.