Verkkotoiminnan kehittäminen opiskelijakunnan toiminnassa
Hautamäki, Hanna (2024)
Hautamäki, Hanna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082624361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082624361
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin monimuoto- ja verkko-opiskelijoiden näkemyksiä Humanistisen ammattikorkeakoulu opiskelijakunta HUMAKOn verkkopalveluista. Opiskelijakunta HUMAKOn tehtävänä on tarjota opiskelijoille tutorpalveluita ja ylläpitää opiskelijoiden yhteisöllisyyttä. Koska monimuoto- ja verkko-opiskelijoiden määrä on kasvanut, verkkotoiminnan tarve ja merkitys on lisääntynyt.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää monimuoto- ja verkko-opiskelijoiden ajatuksia verkkotoiminnasta, yhteisöllisyydestä ja tutorpalveluista, sekä kehittää opiskelijakunnan verkkotoimintaa vastaamaan paremmin opiskelijoiden tarpeita.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin yhteiskehittämistä, ja aineisto kerättiin työpajoista, joissa monimuoto- ja verkko-opiskelijat keskustelivat verkkoyhteisöllisyydestä ja opiskelijakunnan palveluista. Työpajassa hyödynnettiin Edward de Bonon Kuusi ajatteluhattua -menetelmää sekä sanapilveä ja tärkeysjärjestystä, joiden avulla kartoitettiin opiskelijoiden näkemyksiä ja kehittämisehdotuksia.
Tulosten perusteella opiskelijakunnalle luotiin kehitysehdotuksia, jotka keskittyvät erityisesti Teams- ja Discord-alustojen hyödyntämiseen opiskelijakunnan toiminnassa. Kehitysehdotukset tähtäävät verkkotutoroinnin ja -yhteisöllisyyden parantamiseen, jotta opiskelijakunta voi tarjota entistä parempia ja saavutettavampia palveluita kaikille opiskelijoille.
Opinnäytetyö korostaa digitaalisten alustojen käyttöä opiskelijakunnan toiminnassa. Alustojen hyödyntäminen voi parantaa viestintää ja yhteisöllisyyttä muissakin organisaatioissa. Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka ovat sovellettavissa myös muiden opiskelijakuntien toimintaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää monimuoto- ja verkko-opiskelijoiden ajatuksia verkkotoiminnasta, yhteisöllisyydestä ja tutorpalveluista, sekä kehittää opiskelijakunnan verkkotoimintaa vastaamaan paremmin opiskelijoiden tarpeita.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin yhteiskehittämistä, ja aineisto kerättiin työpajoista, joissa monimuoto- ja verkko-opiskelijat keskustelivat verkkoyhteisöllisyydestä ja opiskelijakunnan palveluista. Työpajassa hyödynnettiin Edward de Bonon Kuusi ajatteluhattua -menetelmää sekä sanapilveä ja tärkeysjärjestystä, joiden avulla kartoitettiin opiskelijoiden näkemyksiä ja kehittämisehdotuksia.
Tulosten perusteella opiskelijakunnalle luotiin kehitysehdotuksia, jotka keskittyvät erityisesti Teams- ja Discord-alustojen hyödyntämiseen opiskelijakunnan toiminnassa. Kehitysehdotukset tähtäävät verkkotutoroinnin ja -yhteisöllisyyden parantamiseen, jotta opiskelijakunta voi tarjota entistä parempia ja saavutettavampia palveluita kaikille opiskelijoille.
Opinnäytetyö korostaa digitaalisten alustojen käyttöä opiskelijakunnan toiminnassa. Alustojen hyödyntäminen voi parantaa viestintää ja yhteisöllisyyttä muissakin organisaatioissa. Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka ovat sovellettavissa myös muiden opiskelijakuntien toimintaan.