Sunborn Saga Oy sosiaalisen median ohjeistus: käytännön ohjeistus viestinnän ja brändin tueksi
Haapanen, Suvi (2024)
Haapanen, Suvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082324338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082324338
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin sosiaalisen median ohjeistuksen laatimista suomalaiselle matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritykselle, Sunborn Saga Oy:lle. Työn tavoitteena oli tarjota kattava ja käytännönläheinen sosiaalisen median ohjeistus, joka auttaa yritystä parantamaan viestintäänsä ja saavuttamaan sosiaalisen median tavoitteensa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalisen median, asiakaspalvelun, brändin ja viestinnän perusteita. Lisäksi tarkasteltiin sosiaalisen median ohjeistusta, sosiaalisen median riskienhallintaa ja eettisiä näkökohtia, jotka ovat keskeisiä yrityksen maineen ja uskottavuuden ylläpitämisessä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelminä olivat haastattelut ja kysely, joiden avulla pyrittiin saamaan monipuolinen ja perusteltu kokonaiskuva tutkimusaiheesta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina, ja niihin osallistui alan asiantuntijoita sekä avainhenkilöitä Sunborn Saga Oy:stä.
Opinnäytetyössä todettiin, että selkeämpi ja kattavampi ohjeistus on tarpeen, jotta kaikki työntekijät voivat toimia oikein sosiaalisessa mediassa, erityisesti itsenäisesti työskennellessään. Hyvä sosiaalisen median ohjeistus estää ylilyöntejä ja varmistaa yhtenäisen viestinnän. Ohjeistuksessa käsiteltiin käytännön pelisäännöt, ohjeet työntekijöiden kannustamiseen some-käyttöön, toimintamallit ongelmatilanteissa sekä brändin määritelmä.
Johtopäätöksenä todettiin, että hyvä sosiaalisen median ohjeistus on välttämätön yhtenäisen viestinnän ja yrityksen brändin ylläpitämiseksi. Ohjeistuksen avulla voidaan parantaa asiakassuhteita ja lisätä yrityksen näkyvyyttä digitaalisessa ympäristössä. Tämän työn lopputuotoksena luotiin kattava ohjeistus, joka tukee Sunborn Saga Oy:n tavoitteita sosiaalisen median käytössä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalisen median, asiakaspalvelun, brändin ja viestinnän perusteita. Lisäksi tarkasteltiin sosiaalisen median ohjeistusta, sosiaalisen median riskienhallintaa ja eettisiä näkökohtia, jotka ovat keskeisiä yrityksen maineen ja uskottavuuden ylläpitämisessä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelminä olivat haastattelut ja kysely, joiden avulla pyrittiin saamaan monipuolinen ja perusteltu kokonaiskuva tutkimusaiheesta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina, ja niihin osallistui alan asiantuntijoita sekä avainhenkilöitä Sunborn Saga Oy:stä.
Opinnäytetyössä todettiin, että selkeämpi ja kattavampi ohjeistus on tarpeen, jotta kaikki työntekijät voivat toimia oikein sosiaalisessa mediassa, erityisesti itsenäisesti työskennellessään. Hyvä sosiaalisen median ohjeistus estää ylilyöntejä ja varmistaa yhtenäisen viestinnän. Ohjeistuksessa käsiteltiin käytännön pelisäännöt, ohjeet työntekijöiden kannustamiseen some-käyttöön, toimintamallit ongelmatilanteissa sekä brändin määritelmä.
Johtopäätöksenä todettiin, että hyvä sosiaalisen median ohjeistus on välttämätön yhtenäisen viestinnän ja yrityksen brändin ylläpitämiseksi. Ohjeistuksen avulla voidaan parantaa asiakassuhteita ja lisätä yrityksen näkyvyyttä digitaalisessa ympäristössä. Tämän työn lopputuotoksena luotiin kattava ohjeistus, joka tukee Sunborn Saga Oy:n tavoitteita sosiaalisen median käytössä.