ETIIKKA HOITOTYÖN OPETUKSESSA : Videoituja eettisiä ongelmatilanteita
Jääskeläinen, Jarna; Karppinen, Nani (2014)
Lataukset:
Jääskeläinen, Jarna
Karppinen, Nani
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501211476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501211476
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Eettiset kysymykset ja ongelmat ovat vanhenematon aihe hoitotyössä. Ne vain muuttavat ajan kuluessa muotoaan. Hoitotyöntekijät kohtaavat päivittäin eettisiä ongelmatilanteita, jotka edellyttävät eettisten ongelmien ratkaisukykyä ja eettistä päätöksentekoa. Eettiseen
ongelmatilanteeseen voivat johtaa hoitajan ja potilaan arvoristiriidat tai erilaiset moraaliset lähtökohdat. Sairaanhoitajan työssä tätä päätöksentekoa tuetaan sairaanhoitajan eettisillä ohjeilla, jotka luovat toiminnalle perustavanlaatuisen pohjan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Sen tehtävä oli tuottaa kaksi videota käytettäväksi Karelia-ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille etiikan opetukseen case- eli tapausopetuksen menetelmin. Videoiden tarkoituksena
on herättää keskustelua eettisistä ongelmatilanteista ja tuoda ongelmatilanteista konkreettisia esimerkkejä. Videoihin käsikirjoitettiin kaksi tilannekuvausta, jotka ovat dramatisoituja, eivätkä vastaa todellisia henkilöitä tai hoitoyksiköitä. Valmiista videoista saimme positiivista palautetta.
Videoiden pohjaksi tehtiin tarkat käsikirjoitukset ja kuvaussuunnitelmat, ja näiden tarkkojen suunnitelmien avulla työskentely oli selkeää, aikataulutettua ja sujuvaa. Jatkossa vastaavanlaisia videoita voisi tehdä myös muista aiheista ja laajemmalle yleisölle. Esimerkiksi oppimateriaalien yhteiskäyttö eri ammattikorkeakoulujen välillä toisi opinnäytetöinä tehdyille oppimateriaaleille enemmän näkyvyyttä, ja oppimateriaalit olisivat oppilaitosten välillä
yhteneväisempiä. Jatkokehitysmahdollisuutena voisi olla myös tutkimus etiikan opetuksen merkityksestä.
Eettiset kysymykset ja ongelmat ovat vanhenematon aihe hoitotyössä. Ne vain muuttavat ajan kuluessa muotoaan. Hoitotyöntekijät kohtaavat päivittäin eettisiä ongelmatilanteita, jotka edellyttävät eettisten ongelmien ratkaisukykyä ja eettistä päätöksentekoa. Eettiseen
ongelmatilanteeseen voivat johtaa hoitajan ja potilaan arvoristiriidat tai erilaiset moraaliset lähtökohdat. Sairaanhoitajan työssä tätä päätöksentekoa tuetaan sairaanhoitajan eettisillä ohjeilla, jotka luovat toiminnalle perustavanlaatuisen pohjan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Sen tehtävä oli tuottaa kaksi videota käytettäväksi Karelia-ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille etiikan opetukseen case- eli tapausopetuksen menetelmin. Videoiden tarkoituksena
on herättää keskustelua eettisistä ongelmatilanteista ja tuoda ongelmatilanteista konkreettisia esimerkkejä. Videoihin käsikirjoitettiin kaksi tilannekuvausta, jotka ovat dramatisoituja, eivätkä vastaa todellisia henkilöitä tai hoitoyksiköitä. Valmiista videoista saimme positiivista palautetta.
Videoiden pohjaksi tehtiin tarkat käsikirjoitukset ja kuvaussuunnitelmat, ja näiden tarkkojen suunnitelmien avulla työskentely oli selkeää, aikataulutettua ja sujuvaa. Jatkossa vastaavanlaisia videoita voisi tehdä myös muista aiheista ja laajemmalle yleisölle. Esimerkiksi oppimateriaalien yhteiskäyttö eri ammattikorkeakoulujen välillä toisi opinnäytetöinä tehdyille oppimateriaaleille enemmän näkyvyyttä, ja oppimateriaalit olisivat oppilaitosten välillä
yhteneväisempiä. Jatkokehitysmahdollisuutena voisi olla myös tutkimus etiikan opetuksen merkityksestä.