Rekrytointiprosessi ulkoisen hakijan näkökulmasta
Launonen, Essi (2024)
Launonen, Essi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082124256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082124256
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kertoo toimeksiantajana toimineen valtion viraston rekrytointiprosessista, rekrytointiviestinnästä ja työnantajakuvasta. Opinnäytetyö avaa tarkemmin rekrytointiprosessin eri osa-alueita, kuten julkista hakua, soveltuvuuden arviointia, valintapäätöksen tekemistä ja rekrytoinnin päättämistä sekä rekrytoinnin viestintää ja työnantajakuvan muodostumista. Näiden vaiheiden tarkastelulla pyritään ymmärtämään, miten rekrytointiprosessi toimii yleisesti valtion organisaatioissa ja miten se vaikuttaa sekä organisaatioon että hakijoihin.
Vaikka valtion rekrytointiprosessi onkin säädeltyä, voi virastoilla olla toisistaankin poikkeavia toimintatapoja. Opinnäytetyön tarkoituksena on tunnistaa rekrytointiprosessin kehittämistä tarvitsevat alueet ja selvittää, mitä hakijat ajattelevat viraston rekrytointiprosessista. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyyn vastasi 18 viranhakijaa kolmesta eri hausta. Kyselyssä käytettiin viisiportaista Likertin asteikkoa, avoimia kysymyksiä ja tyytyväisyyttä kuvaavaa NPS-mittaria. Avoimien vastausten avulla pyrittiin saamaan syvällisempää ymmärrystä hakijoiden kokemuksista.
Tutkimuksessa kerättiin tietoa hakuilmoituksesta, haastatteluvaiheesta, rekrytointiviestinnästä ja työnantajakuvasta. Tutkimustuloksista selvisi, että rekrytointiprosessin viestintään kohdistui eniten tyytymättömyyttä. Kyselyyn vastanneet hakijat toivoivat enemmän tietoa rekrytoinnin etenemisestä ja sen päätyttyä. Toimeksiantajallekin annetuissa kehitysehdotuksissa viestintä nousi merkittävään rooliin, varsinkin rekrytoinnista vastaavien esihenkilöiden ohjauksen järjestämisen ja prosessien selkeyttämisen muodossa. Tulosten perusteella työnantajakuvaan positiivisesti vaikuttaisi, että hakijat huomioitaisiin mahdollisimman usein prosessin aikana.
Vaikka valtion rekrytointiprosessi onkin säädeltyä, voi virastoilla olla toisistaankin poikkeavia toimintatapoja. Opinnäytetyön tarkoituksena on tunnistaa rekrytointiprosessin kehittämistä tarvitsevat alueet ja selvittää, mitä hakijat ajattelevat viraston rekrytointiprosessista. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyyn vastasi 18 viranhakijaa kolmesta eri hausta. Kyselyssä käytettiin viisiportaista Likertin asteikkoa, avoimia kysymyksiä ja tyytyväisyyttä kuvaavaa NPS-mittaria. Avoimien vastausten avulla pyrittiin saamaan syvällisempää ymmärrystä hakijoiden kokemuksista.
Tutkimuksessa kerättiin tietoa hakuilmoituksesta, haastatteluvaiheesta, rekrytointiviestinnästä ja työnantajakuvasta. Tutkimustuloksista selvisi, että rekrytointiprosessin viestintään kohdistui eniten tyytymättömyyttä. Kyselyyn vastanneet hakijat toivoivat enemmän tietoa rekrytoinnin etenemisestä ja sen päätyttyä. Toimeksiantajallekin annetuissa kehitysehdotuksissa viestintä nousi merkittävään rooliin, varsinkin rekrytoinnista vastaavien esihenkilöiden ohjauksen järjestämisen ja prosessien selkeyttämisen muodossa. Tulosten perusteella työnantajakuvaan positiivisesti vaikuttaisi, että hakijat huomioitaisiin mahdollisimman usein prosessin aikana.