Dataohjatun digimarkkinoinnin hyödyntäminen teollisuusyrityksessä
Hilakari, Atte (2024)
Hilakari, Atte
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081324131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081324131
Tiivistelmä
Lähtökohta opinnäytetyölle oli toimeksiantajan pyyntö tehdä tutkimus datan hyödyntämisestä digimarkkinoinnissa teollisuusyrityksissä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää teollisuusyrityksien yleisimpiä keinoja toteuttaa dataohjattua markkinointia. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena.
Aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoidut yksilöhaastattelut ja niissä haastateltiin neljää teollisuusyrityksissä työskentelevää markkinoinnin asiantuntijaa. Haastattelut toteutettiin huhti- ja toukokuun aikana. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua ja haastatteluista nousseet asiakohdat nostettiin Excel-tiedostoon tarkasteltaviksi. Teemoittelun avulla pyrittiin löytämään yhteisiä tekijöitä haastatteluiden väliltä ja löytämään oleellisia tuloksia.
Tärkeimmiksi tuloksiksi selvisi, että dataa hyödynnetään hyvin monimuotoisesti nykypäivänä teollisuusyrityksissä. Dataa käytetään digimarkkinoinnin apuna esimerkiksi uusien asiakkaiden etsimisessä ja asiakkaille kohdentamisessa. Datan hyödyntäminen auttaa tarjoamaan asiakkaille mahdollisimman hyvän asiakaskokemuksen.
Tuloksista painottui hyvien työkalujen tärkeys digimarkkinoinnissa. CRM-järjestelmä on todella tärkeässä osassa teollisuusyritysten toimintaa, koska kaikki asiakasdata ja yhteystiedot saadaan kerättyä yhteen paikkaan. CRM-järjestelmään voi myös yhdistää markkinoinnin automaation, mikä parantaa yritysten digimarkkinointia.
Aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoidut yksilöhaastattelut ja niissä haastateltiin neljää teollisuusyrityksissä työskentelevää markkinoinnin asiantuntijaa. Haastattelut toteutettiin huhti- ja toukokuun aikana. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua ja haastatteluista nousseet asiakohdat nostettiin Excel-tiedostoon tarkasteltaviksi. Teemoittelun avulla pyrittiin löytämään yhteisiä tekijöitä haastatteluiden väliltä ja löytämään oleellisia tuloksia.
Tärkeimmiksi tuloksiksi selvisi, että dataa hyödynnetään hyvin monimuotoisesti nykypäivänä teollisuusyrityksissä. Dataa käytetään digimarkkinoinnin apuna esimerkiksi uusien asiakkaiden etsimisessä ja asiakkaille kohdentamisessa. Datan hyödyntäminen auttaa tarjoamaan asiakkaille mahdollisimman hyvän asiakaskokemuksen.
Tuloksista painottui hyvien työkalujen tärkeys digimarkkinoinnissa. CRM-järjestelmä on todella tärkeässä osassa teollisuusyritysten toimintaa, koska kaikki asiakasdata ja yhteystiedot saadaan kerättyä yhteen paikkaan. CRM-järjestelmään voi myös yhdistää markkinoinnin automaation, mikä parantaa yritysten digimarkkinointia.