Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Taxiagentit Oy:lle
Limonta, Laura (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024080724078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024080724078
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritys Taxiagentit Oy:lle. Toimeksiantaja on taksialan henkilöstövuokrausyritys, joka rekrytoi taksinkuljettajia ja välittää heitä pääkaupunkiseudulla asiakasyrityksilleen niiden tarpeiden mukaan. Opinnäytetyön lähtökohtana on toimeksiantajayrityksen puuttuva systemaattinen markkinointistrategia, jonka tavoitteena on herättää potentiaalisten työnhakijoiden kiinnostus yritystä kohtaan. Yritys aikoo hyödyntää markkinointisuunnitelmaa oman markkinointinsa perustana, erityisesti hyödyntäen sen suosituksia sosiaalisen median kanavien hallinnasta.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, toiminnallisesta osuudesta sekä toiminnallisen osuuden raportoinnista. Tietoperustassa käsitellään lyhyesti markkinointiviestintää ja erityisesti digitaalista markkinointia ja tutustutaan kattavammin sosiaalisen median markkinointiin ja yrityksen käyttämiin sosiaalisen median kanaviin. Tietoperustassa haluttiin myös käsitellä lyhyesti vaikuttajamarkkinointia, koska se on olennainen osa sosiaalisen median markkinointia, vaikka toimeksiantajayritys ei sitä hyödynnäkään omassa markkinointiviestinnässään tällä hetkellä. Tietoperustassa esitellään myös asiakaspersoona, SOSTAC- ja RACE-mallit, jotka ovat markkinoinnin suunnittelun malleja, kilpailija-analyysiin käytettävä benchmarking-menetelmä sekä markkinoinnin vuosikello, joka helpottaa viestinnän suunnitelmallisuutta.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyneessä sosiaalisen median markkinointisuunnitelmassa keskitytään sosiaalisen median markkinointiin yrityksen Facebook- ja Instagram-sivuilla. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toteutettiin tietoperustassa esitellyn SOSTAC-mallin pohjalta. Työhön kuuluu kattava nykytila-analyysi, joka antaa hyvän käsityksen yrityksen tämänhetkisestä tilanteesta, työlle asetetut tavoitteet, markkinointistrategia, joka tukee asetettuja tavoitteita, markkinointitoimenpiteet, toimintaosuus, joka konkretisoi markkinointistrategian- ja toimenpiteet sekä markkinointisuunnitelman tavoitteisiin pääsyn seuranta ja mittaaminen.
Valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tulee yritykselle käyttöön vuoden 2024 elokuussa. Suunnitelman toteutumista seurataan säännöllisesti ja sen kokonaisvaltaisia vaikutuksia ja onnistumista mitataan vuoden 2025 lopussa.
Valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on kuvattu raportissa yksityiskohtaisesti. Lopuksi analysoidaan työssä käytettyjä menetelmiä ja miksi juuri ne olivat olennaisia työn onnistumisen kannalta. Viimeisenä vaiheena pohditaan opinnäytetyöprosessin kulkua ja onnistumista, reflektoidaan tekijän omaa oppimista prosessin aikana sekä käydään läpi projektin aikana päivittynyt aikataulu.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, toiminnallisesta osuudesta sekä toiminnallisen osuuden raportoinnista. Tietoperustassa käsitellään lyhyesti markkinointiviestintää ja erityisesti digitaalista markkinointia ja tutustutaan kattavammin sosiaalisen median markkinointiin ja yrityksen käyttämiin sosiaalisen median kanaviin. Tietoperustassa haluttiin myös käsitellä lyhyesti vaikuttajamarkkinointia, koska se on olennainen osa sosiaalisen median markkinointia, vaikka toimeksiantajayritys ei sitä hyödynnäkään omassa markkinointiviestinnässään tällä hetkellä. Tietoperustassa esitellään myös asiakaspersoona, SOSTAC- ja RACE-mallit, jotka ovat markkinoinnin suunnittelun malleja, kilpailija-analyysiin käytettävä benchmarking-menetelmä sekä markkinoinnin vuosikello, joka helpottaa viestinnän suunnitelmallisuutta.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyneessä sosiaalisen median markkinointisuunnitelmassa keskitytään sosiaalisen median markkinointiin yrityksen Facebook- ja Instagram-sivuilla. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toteutettiin tietoperustassa esitellyn SOSTAC-mallin pohjalta. Työhön kuuluu kattava nykytila-analyysi, joka antaa hyvän käsityksen yrityksen tämänhetkisestä tilanteesta, työlle asetetut tavoitteet, markkinointistrategia, joka tukee asetettuja tavoitteita, markkinointitoimenpiteet, toimintaosuus, joka konkretisoi markkinointistrategian- ja toimenpiteet sekä markkinointisuunnitelman tavoitteisiin pääsyn seuranta ja mittaaminen.
Valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tulee yritykselle käyttöön vuoden 2024 elokuussa. Suunnitelman toteutumista seurataan säännöllisesti ja sen kokonaisvaltaisia vaikutuksia ja onnistumista mitataan vuoden 2025 lopussa.
Valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on kuvattu raportissa yksityiskohtaisesti. Lopuksi analysoidaan työssä käytettyjä menetelmiä ja miksi juuri ne olivat olennaisia työn onnistumisen kannalta. Viimeisenä vaiheena pohditaan opinnäytetyöprosessin kulkua ja onnistumista, reflektoidaan tekijän omaa oppimista prosessin aikana sekä käydään läpi projektin aikana päivittynyt aikataulu.