Maksatuksen esihenkilönä kehittyminen
Nieminen, Marko (2024)
Nieminen, Marko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024071723987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024071723987
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä seurattiin julkisen sektorin yksilöhuollon maksatuksessa työskentelevän esihenkilön työtä kahdeksan viikon ajan keväällä 2024. Opinnäytetyössä kuvattiin työntekijän ammatillista kehittymistä esihenkilön roolissa sekä työn prosessien kehittämistä. Työviikkojen työpäivistä kirjoitettiin päiväkirjaa ja viikkojen päätteeksi kirjoitettiin erityistä teemaa käsittelevä viikkoanalyysi.
Opinnäytetyön aikana työtehtävät liittyivät esimerkiksi esihenkilötyöhön, perehdyttämiseen, muutosviestintään, psykologiseen palautumiseen, ostolaskuprosesseihin ja palkitsemiseen. Nämä asiat käsiteltiin erillisinä teemoina päiväkirjavaiheen viikkoanalyyseissä. Tietoperustan keskiössä oli kirjoitettu teoreettinen tieto. Lisäksi käytettiin esimerkiksi henkilöstöltä saatua palautetta ja työnantajaa koskevaa uutisointia. Tietoperustan avulla kehitettiin erilaisia omaan sekä tiimin työhön liittyviä prosesseja.
Opinnäytetyön kirjoittamisen aikana havaittiin ammatillisen osaamisen kehittymistä. Opin analysoimaan omaa kuormittuneisuuttani ja ymmärsin myös tiettyjä asioita, joilla esihenkilö voi vaikuttaa työntekijöidensä kokemaan kuormitukseen. Lisäksi työpaikan prosessit kehittyivät laaja-alaisesti ja toimintaan tuotiin teorian avulla mukaan uusia näkökulmia. Esimerkiksi perehdytystä kehitettiin suunnitelmallisemmaksi ja vastavuoroisemmaksi. Kahdeksan viikon aikana esiin nousi myös jatkokehitystä vaativia asioita esimerkiksi asiakaspalvelupisteen turvallisuuteen ja psykologiseen kuormitukseen ja siitä palautumiseen liittyen. Havaintoja näistä aiheista sekä teoriaa ja ratkaisuja niiden edistämiseksi on esitetty tässä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön aikana työtehtävät liittyivät esimerkiksi esihenkilötyöhön, perehdyttämiseen, muutosviestintään, psykologiseen palautumiseen, ostolaskuprosesseihin ja palkitsemiseen. Nämä asiat käsiteltiin erillisinä teemoina päiväkirjavaiheen viikkoanalyyseissä. Tietoperustan keskiössä oli kirjoitettu teoreettinen tieto. Lisäksi käytettiin esimerkiksi henkilöstöltä saatua palautetta ja työnantajaa koskevaa uutisointia. Tietoperustan avulla kehitettiin erilaisia omaan sekä tiimin työhön liittyviä prosesseja.
Opinnäytetyön kirjoittamisen aikana havaittiin ammatillisen osaamisen kehittymistä. Opin analysoimaan omaa kuormittuneisuuttani ja ymmärsin myös tiettyjä asioita, joilla esihenkilö voi vaikuttaa työntekijöidensä kokemaan kuormitukseen. Lisäksi työpaikan prosessit kehittyivät laaja-alaisesti ja toimintaan tuotiin teorian avulla mukaan uusia näkökulmia. Esimerkiksi perehdytystä kehitettiin suunnitelmallisemmaksi ja vastavuoroisemmaksi. Kahdeksan viikon aikana esiin nousi myös jatkokehitystä vaativia asioita esimerkiksi asiakaspalvelupisteen turvallisuuteen ja psykologiseen kuormitukseen ja siitä palautumiseen liittyen. Havaintoja näistä aiheista sekä teoriaa ja ratkaisuja niiden edistämiseksi on esitetty tässä opinnäytetyössä.