Oppilaitosyhteistyön kehittäminen yrityksessä
Elo, Adele (2024)
Elo, Adele
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024070423948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024070423948
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yrityksen tilanne oppilaitosyhteistöissä ja tulosten pohjalta kehittää uusia ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee kolmea eri aihetta: näkyvyyttä, kilpailija-analyysiä sekä oppilaitosyhteistyötä. Teoriaosuuksissa selvennetään aihealueiden piirteitä sekä avataan niiden vaikutusta yrityksen liiketoimintaan.
Opinnäytetyön toiminallinen osuus käsittelee kyselyn, haastatteluiden sekä kilpailija-analyysin tuloksia. Tulosten pohjalta kehitettiin toimenpiteitä kuten säännölliset yritysvierailut sekä uusien ideoiden luominen opiskelijoiden tavoittamiseksi sekä toiminnan kehittämiseksi.
Kyselyyn vastanneita oli 175 ja haastateltavia kuusi, joista viisi työskentelee yrityksen oppilaitosyhteistyön vastuuhenkilöinä ja yksi toimii oppilaitoksen hallituksen varapuheenjohtajana. Tutkimuksessa selvitettiin yrityksen toiminnan tunnettavuutta opiskelijoiden keskuudessa sekä niitä alueita, joita voitaisiin kehittää tunnettavuuden lisäämiseksi. Tärkeä osa tutkimusta on opiskelijoiden toiveet ja odotukset oppilaitosyhteistyötä kohtaan.
Tutkimustulosten perusteella suosituksiani ovat säännölliset yritysvierailut, uutiskirjeen luominen, tietopaketti opiskelijoille sekä säännölliset tapaamiset yrityksen oppilaitosyhteistyön vastuuhenkilöiden välillä.
Opinnäytetyön toiminallinen osuus käsittelee kyselyn, haastatteluiden sekä kilpailija-analyysin tuloksia. Tulosten pohjalta kehitettiin toimenpiteitä kuten säännölliset yritysvierailut sekä uusien ideoiden luominen opiskelijoiden tavoittamiseksi sekä toiminnan kehittämiseksi.
Kyselyyn vastanneita oli 175 ja haastateltavia kuusi, joista viisi työskentelee yrityksen oppilaitosyhteistyön vastuuhenkilöinä ja yksi toimii oppilaitoksen hallituksen varapuheenjohtajana. Tutkimuksessa selvitettiin yrityksen toiminnan tunnettavuutta opiskelijoiden keskuudessa sekä niitä alueita, joita voitaisiin kehittää tunnettavuuden lisäämiseksi. Tärkeä osa tutkimusta on opiskelijoiden toiveet ja odotukset oppilaitosyhteistyötä kohtaan.
Tutkimustulosten perusteella suosituksiani ovat säännölliset yritysvierailut, uutiskirjeen luominen, tietopaketti opiskelijoille sekä säännölliset tapaamiset yrityksen oppilaitosyhteistyön vastuuhenkilöiden välillä.