Kanta-asiakasjärjestelmän rakentaminen Case: Tuusmotor Oy
Eriksson, Henri (2015)
Eriksson, Henri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141286
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälainen kanta-asiakasjärjestelmä sopii moottoripyöräyrityksen käyttöön. Toimeksianto tehtävää varten saatiin tuusulalaiselta Tuusmotor Oy:ltä, jolla on tulevaisuudessa suunnitelmissaan kanta-asiakasjärjestelmän käyttöönotto.
Työ koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja empiirisestä soveltavasta osiosta. Teoreettisessa osiossa käydään läpi eri kanta-asiakkuuksiin ja kanta-asiakasjärjestelmään sekä asiakasuskollisuuteen liittyviä tekijöitä. Teoriaosuus on hyödynnettävissä kanta-asiakasjärjestelmää rakennettaessa ja suunniteltaessa yrityksen toimialasta riippumatta.
Empiirinen osio jakautuu kahteen osaan: asiakastutkimukseen ja Tuusmotor Oy:n edustajan haastatteluun. Asiakastutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa Tuusmotor Oy:n asiakkaiden mielipiteitä rakennettavan kanta-asiakasjärjestelmän toiminnallisuudesta ja ominaisuuksista. Tuusmotor Oy:n edustajan haastattelulla pyrittiin selvittämään lähtötilanne kanta-asiakasjärjestelmän perustamista varten.
Asiakastutkimus suoritettiin sähköpostitse lähetetyn tutkimuslomakkeen avulla. Vastauksia tutkimukseen kertyi yhteensä 84 kappaletta. Tutkimuslomake lähetettiin 440 asiakkaalle. Yrityksen edustajan haastattelu suoritettiin teemahaastatteluna käyttäen apuna ohjaavia kysymyksiä.
Työn lopputuloksena on tutkimustietoon ja teoriapohjaan perustuva ehdotelma, miten Tuusmotor Oy:n kannattaa lähteä perustamaan itselleen sopivaa kanta-asiakasjärjestelmää. Työssä kuvataan, mitä elementtejä tämän järjestelmän tulisi pitää sisällään, jotta kanta-asiakasjärjestelmä olisi heti alusta alkaen mahdollisimman toimiva, käyttäjäystävällinen ja asiakaslähtöinen.
Työ koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja empiirisestä soveltavasta osiosta. Teoreettisessa osiossa käydään läpi eri kanta-asiakkuuksiin ja kanta-asiakasjärjestelmään sekä asiakasuskollisuuteen liittyviä tekijöitä. Teoriaosuus on hyödynnettävissä kanta-asiakasjärjestelmää rakennettaessa ja suunniteltaessa yrityksen toimialasta riippumatta.
Empiirinen osio jakautuu kahteen osaan: asiakastutkimukseen ja Tuusmotor Oy:n edustajan haastatteluun. Asiakastutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa Tuusmotor Oy:n asiakkaiden mielipiteitä rakennettavan kanta-asiakasjärjestelmän toiminnallisuudesta ja ominaisuuksista. Tuusmotor Oy:n edustajan haastattelulla pyrittiin selvittämään lähtötilanne kanta-asiakasjärjestelmän perustamista varten.
Asiakastutkimus suoritettiin sähköpostitse lähetetyn tutkimuslomakkeen avulla. Vastauksia tutkimukseen kertyi yhteensä 84 kappaletta. Tutkimuslomake lähetettiin 440 asiakkaalle. Yrityksen edustajan haastattelu suoritettiin teemahaastatteluna käyttäen apuna ohjaavia kysymyksiä.
Työn lopputuloksena on tutkimustietoon ja teoriapohjaan perustuva ehdotelma, miten Tuusmotor Oy:n kannattaa lähteä perustamaan itselleen sopivaa kanta-asiakasjärjestelmää. Työssä kuvataan, mitä elementtejä tämän järjestelmän tulisi pitää sisällään, jotta kanta-asiakasjärjestelmä olisi heti alusta alkaen mahdollisimman toimiva, käyttäjäystävällinen ja asiakaslähtöinen.