Finding help cannot be this hard : a concept proposition of a new digital service connecting rehabilitative psychotherapy customers and psychotherapists
Laaneots, Kaarin (2024)
Laaneots, Kaarin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062723883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062723883
Tiivistelmä
Vuonna 2022 yli 60 000 henkilöä kävi kuntouttavassa, Kelan korvaamassa psykoterapiassa, jonka tavoitteena on parantaa kuntoutusasiakkaan työ- tai opiskelukykyä. Monille polku kuntouttavaan psykoterapiaan on kuitenkin liian pitkä ja vaikea.
Tämä opinnäytetyö keskittyi aikuisten asiakkaiden kuntouttavaan psykoterapian hakeutumiseen ja sopivan psykoterapeutin etsintään sekä siihen, miten palvelumuotoilun ajattelutapaa ja menetelmiä voidaan hyödyntää asiakaspolun tämänhetkisen tilan kuvaamisessa ja prosessien parantamisessa. Tietoa aiheesta kerättiin sekä kvalitatiivisilla että kvantitatiivisilla tutkimusmenetelmillä kirjallisuuskatsauksesta ja vertailuanalyysistä asiakaskyselyyn sekä asiakkaiden ja psykoterapeuttien haastatteluihin.
Tutkimuksen tuloksena kuvailtiin kuntouttavan aikuispsykoterapian hakemisen ja psykoterapeutin etsimisen nykytilaa asiakasnäkökulmaan keskittyen. Kerätyn tiedon perusteella esitettiin parannusehdotuksia sekä digitaalisen palvelun konseptiehdotus.
Polkua kuntouttavaan psykoterapiaan voidaan parantaa yhteistyössä asiakkaiden ja psykoterapeuttien kanssa. Tämä kuitenkin edellyttää työtä ja sitoutumista sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta. In 2022, over 60 000 people attend to rehabilitative, Kela compensated psychotherapy, which aims to improve rehabilitation customer’s ability to work or study. For many, the path to rehabilitative psychotherapy is too long and difficult.
This thesis focused on the adult customers’ journey in applying rehabilitative psychotherapy and searching for a suitable psychotherapist and how service design mindset and methods can be utilized to describe the current state of the journey and to improve the processes. Both qualitative and quantitative research methods from literature review and benchmarking to customer survey and customer and psychotherapist interviews were used to collect accurate information regarding the topic.
As a result, the current state of the rehabilitative adult psychotherapy application and psychotherapist search processes were presented. Based on the gathered data, suggestions of improvement and a digital service concept proposition were created.
The path to rehabilitative psychotherapy can be improved in co-operation with the customers and psychotherapists. However, this requires effort and commitment from both private and public sector.
Tämä opinnäytetyö keskittyi aikuisten asiakkaiden kuntouttavaan psykoterapian hakeutumiseen ja sopivan psykoterapeutin etsintään sekä siihen, miten palvelumuotoilun ajattelutapaa ja menetelmiä voidaan hyödyntää asiakaspolun tämänhetkisen tilan kuvaamisessa ja prosessien parantamisessa. Tietoa aiheesta kerättiin sekä kvalitatiivisilla että kvantitatiivisilla tutkimusmenetelmillä kirjallisuuskatsauksesta ja vertailuanalyysistä asiakaskyselyyn sekä asiakkaiden ja psykoterapeuttien haastatteluihin.
Tutkimuksen tuloksena kuvailtiin kuntouttavan aikuispsykoterapian hakemisen ja psykoterapeutin etsimisen nykytilaa asiakasnäkökulmaan keskittyen. Kerätyn tiedon perusteella esitettiin parannusehdotuksia sekä digitaalisen palvelun konseptiehdotus.
Polkua kuntouttavaan psykoterapiaan voidaan parantaa yhteistyössä asiakkaiden ja psykoterapeuttien kanssa. Tämä kuitenkin edellyttää työtä ja sitoutumista sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta.
This thesis focused on the adult customers’ journey in applying rehabilitative psychotherapy and searching for a suitable psychotherapist and how service design mindset and methods can be utilized to describe the current state of the journey and to improve the processes. Both qualitative and quantitative research methods from literature review and benchmarking to customer survey and customer and psychotherapist interviews were used to collect accurate information regarding the topic.
As a result, the current state of the rehabilitative adult psychotherapy application and psychotherapist search processes were presented. Based on the gathered data, suggestions of improvement and a digital service concept proposition were created.
The path to rehabilitative psychotherapy can be improved in co-operation with the customers and psychotherapists. However, this requires effort and commitment from both private and public sector.