Terveydenhuollon ammattilaisten kokemuksia kohtaamisista maahanmuuttajien kanssa terveydenhuollossa
Pulkka, Hanna (2014)
Pulkka, Hanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501191418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501191418
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää terveydenhoitohenkilöstön kokemuksia kohtaamisistaan maahanmuuttajien kanssa perusterveydenhoidon avopalveluissa ja yksityisen työterveyshuollon tarjoamissa terveyspalveluissa. Tavoitteena on selvittää, millaisia haasteita kulttuuriset ja kielelliset erot tuovat osapuolten keskinäiseen vuorovaikutukseen. Työssä selvitetään myös terveydenhoitohenkilökunnan asenteita ja valmiuksia maahanmuuttajien kohtaamiseen sekä kartoitetaan kehitysideoita keskinäisen vuorovaikutuksen parantamiseksi. Työn tuloksia voidaan suoraan hyödyntää esimerkiksi tulevissa vuorovaikutustilanteissa maahanmuuttajien kanssa tai jatkossa hoitajien koulutusten suunnittelussa. Opinnäytetyön aineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaa mäntyharjulaista terveydenhuollon ammattilaista. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelu-ja, jotka nauhoitettiin analysointia varten. Nauhoitettu materiaali kirjoitettiin tekstiksi sanasta sanaan ja käsiteltiin tämän jälkeen aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan terveydenhuollon ammattilaisten kokemukset maahanmuuttaja-asiakkaista olivat pääosin positiivisia. Omat haasteensa vuorovaikutustilanteisiin toivat kieliongelmat, erilaiset hoitokäytännöt, uskonnosta ja erilaisesta kulttuurista johtuvat eroavaisuudet sekä tulkin käyttö. Tulkkausta käytettiin suhteellisen harvoin, ja se tapahtui joko paikan päällä tai etätulkkauksena puhelimen kautta. Läheskään aina ei tosin käytetty ammattitulkkia, vaan tulkkina toimi esimerkiksi joku lähiomainen tai työtoveri. Tämä arvelutti useampaa haastateltua hoitajaa, sillä tutun henkilön läsnäolon arveltiin vaitiolovelvollisuudesta huolimatta vaikuttavan käsiteltävien asioiden luonteeseen tai jopa joidenkin hoidon kannalta olennaisten asioiden kertomatta jättämiseen. Hoitohenkilöstöltä kului myös enemmän aikaa maahanmuuttaja-asiakkaiden kanssa, joka oli otettava huomioon vastaanottoaikaa suunnitellessa. Terveydenhuollon ammattilaisten asenteet maahanmuuttajia kohtaan olivat niin ikään myönteisiä. Maahanmuuttaja-asiakkaiden koettiin tuovan työpäiviin vaihtelua, jännitystä ja mahdollisuuden tutustua uusiin kulttuureihin ja oppia vieraista kulttuureista. Suurin osa haastatelluista hoitajista koki tietonsa puutteellisiksi kohdatessaan maahanmuuttajia ja toivoikin lisäkoulutusta monikulttuuriseen hoitotyöhön liittyen. Terveydenhoitajien oma aktiivisuus korostui tiedon hankinnassa ja vuorovaikutustilanteiden onnistumisessa.
Tulosten mukaan terveydenhuollon ammattilaisten kokemukset maahanmuuttaja-asiakkaista olivat pääosin positiivisia. Omat haasteensa vuorovaikutustilanteisiin toivat kieliongelmat, erilaiset hoitokäytännöt, uskonnosta ja erilaisesta kulttuurista johtuvat eroavaisuudet sekä tulkin käyttö. Tulkkausta käytettiin suhteellisen harvoin, ja se tapahtui joko paikan päällä tai etätulkkauksena puhelimen kautta. Läheskään aina ei tosin käytetty ammattitulkkia, vaan tulkkina toimi esimerkiksi joku lähiomainen tai työtoveri. Tämä arvelutti useampaa haastateltua hoitajaa, sillä tutun henkilön läsnäolon arveltiin vaitiolovelvollisuudesta huolimatta vaikuttavan käsiteltävien asioiden luonteeseen tai jopa joidenkin hoidon kannalta olennaisten asioiden kertomatta jättämiseen. Hoitohenkilöstöltä kului myös enemmän aikaa maahanmuuttaja-asiakkaiden kanssa, joka oli otettava huomioon vastaanottoaikaa suunnitellessa. Terveydenhuollon ammattilaisten asenteet maahanmuuttajia kohtaan olivat niin ikään myönteisiä. Maahanmuuttaja-asiakkaiden koettiin tuovan työpäiviin vaihtelua, jännitystä ja mahdollisuuden tutustua uusiin kulttuureihin ja oppia vieraista kulttuureista. Suurin osa haastatelluista hoitajista koki tietonsa puutteellisiksi kohdatessaan maahanmuuttajia ja toivoikin lisäkoulutusta monikulttuuriseen hoitotyöhön liittyen. Terveydenhoitajien oma aktiivisuus korostui tiedon hankinnassa ja vuorovaikutustilanteiden onnistumisessa.