Digitaalinen identiteetti Metaversessa : tutkimus 3D-ihmisen ja virtuaalisen muodin luomisesta
Kurumaa, Wilma (2024)
Kurumaa, Wilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823681
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin digitaalisen ihmisen ja muodin kehitystä, nykytilaa sekä tulevaisuuden mahdollisuuksia. Tekoälyn ja teknologisten edistysaskel-ten myötä digitaalisesti luodut hahmot ja niiden rooli yhteiskunnassa ovat nousseet keskeiseen asemaan eri ammattialoilla. Opinnäytetyössä tarkasteltiin, miten realistisen näköinen ja oloinen digitaalinen ihminen rakennetaan ja mitä tekijöitä sen luomisessa tulisi ottaa huomioon. Lisäksi käytiin läpi digitaalisen muodin kehitystä sekä meneillään olevia vallankumouksia niin vaateteollisuuden kuin pelisuunnittelun alalla. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös tekoälyn, robotismin ja posthumanismin teorioita sekä niiden yhteyksiä digitaalisen itseilmaisuun, sivuten aihealueiden eettisiä ja filosofisia kysymyksiä, kuten ihmisen tietoisuuden toisintamista ja siirtämistä sekä koneoppimisen vaikutuk-sia yhteiskunnassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli syventää ymmärrystä digitaalisen ihmisen luomisen taustoista, teorioista ja teknisistä näkökohdista sekä tarjota työkaluja digitaalisen kehollisuuden kokemiseen, eettisen ja yhteiskun-nallisen tutkimuksen lisäksi. Tarkoituksena oli tarjota konkreettista tietoa ja käytännön tekniikoita 3D-hahmojen suunnitteluun ja personointiin, syventäen ymmärrystä siitä, miten keinoäly ja posthumanistiset ideat vaikuttavat digitaalisen ihmisen luomiseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistavaa havainnointia, kokeiluja 3D- ja AR-mallinnus- ja animointiohjelmistoilla sekä liikkeenkaappauslaitteistolla. Teoreettiseen tutkimukseen on liitetty tekniikoiden käsittelyä, joka tähtää digitaalisen hahmo- ja vaatesuunnittelun infrastruktuurin peruselementtien avaamiseen, antaen käytännön työkaluja niiden toteuttamiseen. Oleellisimpana osana opinnäytetyötä oli empiirinen tutkimus, joka keskittyi digitaalisen ihmisen luomiseen ja 3D-vaatesuunnitteluun. Lisäksi teoreettinen tutkimus tapahtui vuoropuhelussa relevantin, ajankohtaisen kirjallisuuden kanssa. Opinnäytetyö on rakenteeltaan perinteinen tutkielma, joka noudatti tieteellisen kirjoittamisen periaatteita. Teoreettisen viitekehyksen, empiirisen tutkimuksen ja käytännön kehittämisen pyrkii antamaan kattavan näkemyksen digitaalisen ihmisen luomisesta ja sen sovelluksista, erityisesti muotialalla ja lisätyn todellisuuden kontekstissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että digitaalinen muoti ja digitaalinen ihminen ovat yksi nopeimmin kehittyvistä visuaalisen suunnittelun aloista ja niiden rooli vaate- ja viihdeteollisuudessa on kasvamassa merkittävästi. Lisäksi digitaalisen muodin alueella on paljon tekoälyyn liittyviä näkökulmia ja tekniikoita. Sekä digitaalinen muoti että digitaalinen ihminen ovat tiiviisti sidoksissa ihmis-tietoisuuden tutkimukseen, tekoälyn ja digitaalisen identiteetin kehitykseen, mikä tekee niistä relevantteja ja vaikuttavia aloja vaikka ne ovat vasta kasvamassa. Digitaalinen suunnittelu ei tee perinteisiä ammattialoja tarpeettomiksi, vaan pikemminkin tuo niihin uuden ulottuvuuden ja arvon, luoden ammattialojen välistä yhteistyötä, mikä edistää innovaatioita ja kehitystä monilla aloilla.
Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistavaa havainnointia, kokeiluja 3D- ja AR-mallinnus- ja animointiohjelmistoilla sekä liikkeenkaappauslaitteistolla. Teoreettiseen tutkimukseen on liitetty tekniikoiden käsittelyä, joka tähtää digitaalisen hahmo- ja vaatesuunnittelun infrastruktuurin peruselementtien avaamiseen, antaen käytännön työkaluja niiden toteuttamiseen. Oleellisimpana osana opinnäytetyötä oli empiirinen tutkimus, joka keskittyi digitaalisen ihmisen luomiseen ja 3D-vaatesuunnitteluun. Lisäksi teoreettinen tutkimus tapahtui vuoropuhelussa relevantin, ajankohtaisen kirjallisuuden kanssa. Opinnäytetyö on rakenteeltaan perinteinen tutkielma, joka noudatti tieteellisen kirjoittamisen periaatteita. Teoreettisen viitekehyksen, empiirisen tutkimuksen ja käytännön kehittämisen pyrkii antamaan kattavan näkemyksen digitaalisen ihmisen luomisesta ja sen sovelluksista, erityisesti muotialalla ja lisätyn todellisuuden kontekstissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että digitaalinen muoti ja digitaalinen ihminen ovat yksi nopeimmin kehittyvistä visuaalisen suunnittelun aloista ja niiden rooli vaate- ja viihdeteollisuudessa on kasvamassa merkittävästi. Lisäksi digitaalisen muodin alueella on paljon tekoälyyn liittyviä näkökulmia ja tekniikoita. Sekä digitaalinen muoti että digitaalinen ihminen ovat tiiviisti sidoksissa ihmis-tietoisuuden tutkimukseen, tekoälyn ja digitaalisen identiteetin kehitykseen, mikä tekee niistä relevantteja ja vaikuttavia aloja vaikka ne ovat vasta kasvamassa. Digitaalinen suunnittelu ei tee perinteisiä ammattialoja tarpeettomiksi, vaan pikemminkin tuo niihin uuden ulottuvuuden ja arvon, luoden ammattialojen välistä yhteistyötä, mikä edistää innovaatioita ja kehitystä monilla aloilla.