Venäläisiä romansseja laulupedagogin näkökulmasta
Eerola, Marketta (2021)
Eerola, Marketta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823578
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena ovat venäläiset romanssit laulupedagogin näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä valikoituihin romansseihin ja esitellä kirjallisessa työssä näkökulmia, miten romansseja voisi opetustyössä lähestyä. Tavoitteena on kannustaa venäläisten romanssien laajempaan käyttöön suomalaisessa laulupedagogiikassa.
Opinnäytetyö koostuu konsertista ja kirjallisesta osuudesta. Säveltäjiltä Rahmaninov, Glinka ja Tšaikovski valittiin seitsemän romanssia, jotka esitettiin. Koronapandemian vuoksi tilaisuutta ei voinut järjestää konserttimuotoisena, joten esitys videoitiin.
Kirjalliseen työhön valittiin ohjelmasta neljä romanssia, ja teokset käydään läpi laulupedagogin näkökulmasta ja opetustyön kannalta funktionaalisin osin: säveltäjän henkilöhistoria esitellään tiiviisti, tutustutaan runon taustoihin ja analysoidaan sävellystä sekä rakenteellisesti että tulkinnallisesti.
Tutkimus on tehty kirjallisen aineiston sekä avointen asiantuntijahaastattelujen perusteella. Opinnäytetyön tuloksena on valittujen romanssien pedagoginen lähestymismalli, joka on sovellettavissa myös muihin venäläisiin romansseihin. Russian romances are part of the same European cultural heritage as German “lied” and French “chanson”. Russian romances offer a lot of challenge to a teacher and student mainly because of the language barrier and phonetic difficulties. An inspiring approach based on romances´ background and emotional contents helps the student in the learning process.
This study has two parts. Concert performance and written essay. Study investigates four Russian romances from a pedagogical point of view. It gives a model of how to approach Russian romances with a student and where to pay attention in to lessons.
Opinnäytetyö koostuu konsertista ja kirjallisesta osuudesta. Säveltäjiltä Rahmaninov, Glinka ja Tšaikovski valittiin seitsemän romanssia, jotka esitettiin. Koronapandemian vuoksi tilaisuutta ei voinut järjestää konserttimuotoisena, joten esitys videoitiin.
Kirjalliseen työhön valittiin ohjelmasta neljä romanssia, ja teokset käydään läpi laulupedagogin näkökulmasta ja opetustyön kannalta funktionaalisin osin: säveltäjän henkilöhistoria esitellään tiiviisti, tutustutaan runon taustoihin ja analysoidaan sävellystä sekä rakenteellisesti että tulkinnallisesti.
Tutkimus on tehty kirjallisen aineiston sekä avointen asiantuntijahaastattelujen perusteella. Opinnäytetyön tuloksena on valittujen romanssien pedagoginen lähestymismalli, joka on sovellettavissa myös muihin venäläisiin romansseihin.
This study has two parts. Concert performance and written essay. Study investigates four Russian romances from a pedagogical point of view. It gives a model of how to approach Russian romances with a student and where to pay attention in to lessons.