Business Benefits through the Business Layer
Kokemäki, Marko (2021)
Kokemäki, Marko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823584
Tiivistelmä
This research work originated from working life as a need for background information to Product Information Services in Bittium. Case study research methods were used in this work. The research was executed between May 2018 to March 2019. The study's background was the needs and expectations to provide a current status analysis to new Product Information Services platform business layer functions. The target audience is the business layer to provide research and data for business decisions or integrate AI for business forecasts. The company collects and stores many data in several data systems. The target was to understand how and what data is used, and how users can reach the required information on their daily work.
The case study research method has been chosen and with interviews and workshops to collect data. Discussions will provide information from the overall state and how users currently are using different tools or systems. The researcher works in Bittium, so observations were used to input daily work routines and coffee break discussions. These observations were made from all groups of the staff.
The study indicates that information flow interruption between data users creates an extra effort to daily processes or work. Bittiumin tuotetietopalveluille, Product Information Services, tehtiin tutkimustyö palvelujen kehittämiseksi. Tutkimus tehtiin toukokuun 2018 ja maaliskuun 2019 välisenä aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota nykytila-analyysi Product Information Services toiminnoille. Yrityksessä kerätään ja tallennetaan tietoja useisiin erilaisiin tietojärjestelmiin. Tutkimuksella havainnointiin, miten ja mitä tietoja käytetään, ja miten käyttäjät saavat päivittäisessä työssä tarvittavat tiedot.
Bittiumille tehdyssä tutkimuksessa käytettiin lähestymistapana tapaustutkimusta (case study research). Aineistokeruumenetelminä käytettiin haastatteluja ja työpajoista saatuja tietoja. Haastattelun kohteena olivat käyttäjät eri liiketoimintayksikön tasoilta operaattorista johtotasolle. Tutkimuksen tekijä työskentelee Bittiumissa, joten haastattelujen lisäksi havaintoja on voitu tehdä päivittäisessä työskentelyssä, kuten esim. kahvipöytäkeskusteluissa.
Tutkimus osoittaa kehittämistarpeen käyttäjien tiedonhankintaan. Tutkimuksessa havaittiin tietoon pääsyssä puutteita eri käyttäjillä, ja tietokatkoset aiheuttavat ylimääräistä työtä päivittäisiin rutiineihin tai aiheuttaa viivettä päätöksen tekemiseen.
Tutkimuksessa havaittiin yhtenä suurimpana haasteena tallennetun tiedon laatu. Laadun haasteeseen ratkaisuna on selkeiden prosessien määrittely tietojen keräyksen yhteydessä sekä jatkuva seuranta.
The case study research method has been chosen and with interviews and workshops to collect data. Discussions will provide information from the overall state and how users currently are using different tools or systems. The researcher works in Bittium, so observations were used to input daily work routines and coffee break discussions. These observations were made from all groups of the staff.
The study indicates that information flow interruption between data users creates an extra effort to daily processes or work.
Bittiumille tehdyssä tutkimuksessa käytettiin lähestymistapana tapaustutkimusta (case study research). Aineistokeruumenetelminä käytettiin haastatteluja ja työpajoista saatuja tietoja. Haastattelun kohteena olivat käyttäjät eri liiketoimintayksikön tasoilta operaattorista johtotasolle. Tutkimuksen tekijä työskentelee Bittiumissa, joten haastattelujen lisäksi havaintoja on voitu tehdä päivittäisessä työskentelyssä, kuten esim. kahvipöytäkeskusteluissa.
Tutkimus osoittaa kehittämistarpeen käyttäjien tiedonhankintaan. Tutkimuksessa havaittiin tietoon pääsyssä puutteita eri käyttäjillä, ja tietokatkoset aiheuttavat ylimääräistä työtä päivittäisiin rutiineihin tai aiheuttaa viivettä päätöksen tekemiseen.
Tutkimuksessa havaittiin yhtenä suurimpana haasteena tallennetun tiedon laatu. Laadun haasteeseen ratkaisuna on selkeiden prosessien määrittely tietojen keräyksen yhteydessä sekä jatkuva seuranta.