Videospels inverkan på individers välbefinnande : en systematisk litteraturstudie
Geisor, Daniel (2024)
Geisor, Daniel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823628
Tiivistelmä
Videopelien pelaaminen on yksi maailman suosituimmista vapaa-ajan toiminnoista, jota harrastaa noin 3,09 miljardia ihmistä maailmanlaajuisesti. Koska videopelaaminen on niin yleistä, se voi tuoda mukanaan terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä etuja mutta myös riskejä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää videopelien vaikutusta yksilöihin. Työn tavoitteena oli selvittää, voivatko videopelit edistää sosiaalisia taitoja ja hyvinvointia sekä löytää terveellinen suhtautumistapa pelaamiseen. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta. Induktiiviseen sisällösanalyysiin sisältyi 17 tieteellistä artikkelia. Tutkimuksessa tunnistettiin kolme pääteemaa ja 10 alateemaa: sosiaalisten taitojen ylläpitäminen ja parantaminen, prososiaalinen käyttäytyminen, pelaaminen samassa fyysisessä ympäristössä, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, stressin vähentäminen, merkityksellinen oppiminen, exergaming, terveysriskit kuten yksinäisyys, fyysinen passiivisuus, todellisuuden pakoilu, leimaantuminen ja heikentynyt unen laatu. Tulokset osoittivat, että videopelit voivat edistää terveyttä, ylläpitää, vahvistaa ja laajentaa sosiaalisia suhteita sekä luoda yhteisöllisyyttä. Tulokset osoittivat myös, että liiallinen pelaaminen voi aiheuttaa terveysongelmia. Pelaamiseen käytetty aika ja motivaatio suhteessa pelaamiseen olivat tärkeitä tekijöitä siihen että onko pelaaminen hyvinvointia edistävää vai epäterveellistä. Ongelmallista pelaamista ja videopelien vaikutusta hyvinvointiin tulisi jatkossa tutkia lisää, jotta voidaan saada konkreettinen käsitys videopelien potentiaalista terveyden edistäjänä sekä ehdotuksia ja tukea niille, joilla on ongelmallinen suhtautuminen pelaamiseen. Att spela videospel är en av världens mest populära fritidsaktivitet, som utövas av ungefär 3.09 miljarder människor i världen. Eftersom aktiviteten är så populär kan det medföra fördelar och risker för hälsan och välbefinnandet. Syftet med studien var att utreda videospels påverkan på individer. Arbetet siktar på att förklara ifall videospel kan främja sociala färdigheter och välbefinnande hos människor, samt att hitta ett hälsosamt förhållningssätt till sitt spelande. Som metod användes en systematisk litteraturstudie, samt en induktiv innehållsanalys av 17 vetenskapliga artiklar. Tre huvudteman och 10 underteman identifierades; Upprätthållning av sociala förmågor och förbättrad samarbetsförmåga, prosocialt beteende, spela i samma fysiska miljö, Främjande av välbefinnande och hälsa, minskad stress, meningsfullt lärande, exergaming, Risk för ohälsa, ensamhet, fysisk inaktivitet, undanflykt, stigmatisering och försämrad sömnkvalitet. Resultatet fann att videospel kan främja hälsa, upprätthåller, förstärker och utvidgar sociala relationer, skapar gemenskap. Resultatet fann även att en hög spelfrekvens associeras med ett problematiskt spelande vilket kan orsaka fysisk och psykisk ohälsa samt försämra sömnkvaliteten. Tiden kopplat till spel och motivationen inom spel är viktiga faktorer för att motverka ett problematisk spelande och ohälsa. Problematiskt spelande och videospels påverkan på välbefinnandet bör utforskas ytterligare i framtiden inom forskningsvärlden för att få ett konkret sammanhang på videospels potential för att främja hälsa och förslag på stöd för de som drabbas av ett problematiskt spelande.