Läheisten kokemukset sydämen vajaatoimintapotilaiden palveluketjun toimivuudesta
Erkkilä, Pia (2014)
Erkkilä, Pia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920497
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia sydämen vajaatoimintapotilaiden läheisillä on palveluketjun toimivuudesta Hyvinkäällä. Sydämen vajaatoiminnan palveluketju koostuu terveydenhuollon eri yksiköistä ja niiden välisestä työnjaosta perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon alueella. Aineisto opinnäytetyöhön hankittiin teemahaastatteluiden avulla, koska jokaisen ihmisen kokemukset ovat ainutkertaisia ja yksilöllisiä. Teemahaastatteluiden avulla oli mahdollista saada tarkemmin selville jokaisen haastateltavan henkilön mielipiteitä ja näkemyksiä.
Sydämen vajaatoiminta ei ole itsenäinen sairaus, vaan sen aiheuttaa yksi tai useampi taustasairaus kuten sepelvaltimotauti tai verenpainetauti. Sydämen vajaatoimintaa hoidetaan lääkkeillä, elintavoilla sekä toisinaan myös kirurgisesti. Krooninen sydämen vajaatoiminta voidaan täysin parantaa ainoastaan elinsiirrolla.
Läheisen rooli sairauden hoidossa voi olla hyvinkin suuri. Läheisen tuki ja apu voivat auttaa potilasta sitoutumaan paremmin sairauden hoitoon ja tämän vuoksi on tärkeää ottaa myös läheiset kokonaisvaltaisesti huomioon potilasta hoidettaessa. Parhaimmillaan läheiseltä saatu tuki on merkittävä voimavara potilaan arjessa jaksamisessa.
Opinnäytetyössä aineisto kerättiin haastattelemalla viittä henkilöä, joiden läheinen sairastaa sydämen vajaatoimintaa. Teemahaastatteluissa käytettiin apuna kolmeen osaan jakautuvaa teemahaastattelurunkoa. Nämä kolme osaa olivat kokemukset hoitoon hakeutumisesta, kokemukset sairaalajaksosta ja kokemukset jatkohoidosta. Jokaisessa kolmessa osassa oli lisäksi seuraavat aihealueet: oireet, tutkimukset ja toimenpiteet, lääkehoito, ohjaus, henkinen tuki ja vuorovaikutus.
Teemahaastattelut analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä. Haastatteluista selvisi, että hoitoon pääsy on vaikeaa, diagnoosin saaminen voi kestää pitkäänkin, lääkehoidosta ei ole saatu tarpeeksi tietoa ja henkinen tuki ja vuorovaikutus on puutteellista. Jatkohoito-ohjeet ovat olleet yksinkertaisia ja ymmärrettäviä.
Sydämen vajaatoiminta ei ole itsenäinen sairaus, vaan sen aiheuttaa yksi tai useampi taustasairaus kuten sepelvaltimotauti tai verenpainetauti. Sydämen vajaatoimintaa hoidetaan lääkkeillä, elintavoilla sekä toisinaan myös kirurgisesti. Krooninen sydämen vajaatoiminta voidaan täysin parantaa ainoastaan elinsiirrolla.
Läheisen rooli sairauden hoidossa voi olla hyvinkin suuri. Läheisen tuki ja apu voivat auttaa potilasta sitoutumaan paremmin sairauden hoitoon ja tämän vuoksi on tärkeää ottaa myös läheiset kokonaisvaltaisesti huomioon potilasta hoidettaessa. Parhaimmillaan läheiseltä saatu tuki on merkittävä voimavara potilaan arjessa jaksamisessa.
Opinnäytetyössä aineisto kerättiin haastattelemalla viittä henkilöä, joiden läheinen sairastaa sydämen vajaatoimintaa. Teemahaastatteluissa käytettiin apuna kolmeen osaan jakautuvaa teemahaastattelurunkoa. Nämä kolme osaa olivat kokemukset hoitoon hakeutumisesta, kokemukset sairaalajaksosta ja kokemukset jatkohoidosta. Jokaisessa kolmessa osassa oli lisäksi seuraavat aihealueet: oireet, tutkimukset ja toimenpiteet, lääkehoito, ohjaus, henkinen tuki ja vuorovaikutus.
Teemahaastattelut analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä. Haastatteluista selvisi, että hoitoon pääsy on vaikeaa, diagnoosin saaminen voi kestää pitkäänkin, lääkehoidosta ei ole saatu tarpeeksi tietoa ja henkinen tuki ja vuorovaikutus on puutteellista. Jatkohoito-ohjeet ovat olleet yksinkertaisia ja ymmärrettäviä.