Kuninkaantien kruunu kaipaa kiillotusta : brändin kohotus ja digiloikka
Ylä-Jussila, Mari (2024)
Ylä-Jussila, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423380
Tiivistelmä
Kuninkaantie oli ysärillä vahva brändi, keltaiset kruunut kimalsivat tienvarsilla ja matkailutien kohteisiin oli helppo löytää. Mitä Kuninkaantielle kuuluu tänä päivänä ja miten, matkailutien brändi näkyy kulkijalle?
Kuninkaantien brändin olemus on hiipunut, se vaati kirkastamista ja päivittämistä digiaikaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa Kuninkaantien brändiä ja lisätä sen näkyvyyttä luomalla digiajan mukainen markkinointisuunnitelma eli sisältöstrategia, joka perustuu asiakasymmärrykseen ja liiketoimintastrategiaan. Työssä perehdyttiin brändiin ja sen viestintään digiaikana, työn keskeisiä aiheita oli brändi, asiakasymmärrys ja sisältömarkkinointi. Työ toteutettiin vetoketjumallin mukaisesti. Ensin tutkittiin käsiteltävien aiheiden teoriaa, sen jälkeen teoria sovellettiin käytäntöön ja saatiin selville asioiden nykytila, joka oli kehitystyön lähtökohta.
Kehitystyön menetelmäksi valittiin palvelumuotoilu ja työ eteni sen vaiheiden mukaan 1) tutki, 2) määritä, 3) kehitä) ja 4) toimita. Ensin tutkittiin aiheiden teoriaa ja sen perusteella määriteltiin nykytila, seuraavaksi valittiin kehityskohteet ja lopuksi luotiin suunnitelma tehtäville toimenpiteille. Työssä teoriaosuutta selvitettiin kirjakatsauksella ja tutkimuksilla, asiakasymmärrystä selvitettiin pienillä kyselyillä ja havainnoimalla, tietoa kerättiin analysoimalla kilpailijoita ja digitaalisia kanavia.
Kehitystyön tuloksena syntyi Kuninkaantielle brändikäsikirja, määriteltiin kohderyhmät ja asiakaspersoonat, luotiin sisältöstrategia ja sisältömarkkinoinnin suunnitelma. Opinnäytetyön tuloksista on hyötyä toimeksiantajalle ja sen jäsenille.
Kuninkaantien brändin olemus on hiipunut, se vaati kirkastamista ja päivittämistä digiaikaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa Kuninkaantien brändiä ja lisätä sen näkyvyyttä luomalla digiajan mukainen markkinointisuunnitelma eli sisältöstrategia, joka perustuu asiakasymmärrykseen ja liiketoimintastrategiaan. Työssä perehdyttiin brändiin ja sen viestintään digiaikana, työn keskeisiä aiheita oli brändi, asiakasymmärrys ja sisältömarkkinointi. Työ toteutettiin vetoketjumallin mukaisesti. Ensin tutkittiin käsiteltävien aiheiden teoriaa, sen jälkeen teoria sovellettiin käytäntöön ja saatiin selville asioiden nykytila, joka oli kehitystyön lähtökohta.
Kehitystyön menetelmäksi valittiin palvelumuotoilu ja työ eteni sen vaiheiden mukaan 1) tutki, 2) määritä, 3) kehitä) ja 4) toimita. Ensin tutkittiin aiheiden teoriaa ja sen perusteella määriteltiin nykytila, seuraavaksi valittiin kehityskohteet ja lopuksi luotiin suunnitelma tehtäville toimenpiteille. Työssä teoriaosuutta selvitettiin kirjakatsauksella ja tutkimuksilla, asiakasymmärrystä selvitettiin pienillä kyselyillä ja havainnoimalla, tietoa kerättiin analysoimalla kilpailijoita ja digitaalisia kanavia.
Kehitystyön tuloksena syntyi Kuninkaantielle brändikäsikirja, määriteltiin kohderyhmät ja asiakaspersoonat, luotiin sisältöstrategia ja sisältömarkkinoinnin suunnitelma. Opinnäytetyön tuloksista on hyötyä toimeksiantajalle ja sen jäsenille.