Imagotutkimus Kauneuskeskus BB:lle
Kervinen, Taru (2014)
Kervinen, Taru
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501181404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501181404
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli toteuttaa imagotutkimus Kauneuskeskus BB:lle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia mielikuvia Kauneuskeskus BB:n asiakkailla on yrityksestä, ja eroavatko asiakkaiden mielikuvat jollakin tapaa siitä, minkälaisia mielikuvia yrityksen omistaja Kati Stenius uskoo ja toivoo asiakkaillaan olevan. Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka hyvin asiakkaiden mielestä Kauneuskeskus BB:n Facebook-viestinnässä käydään vuoropuhelua asiakkaan kanssa ja millä tavoin asiakkaat toivovat yrityksen Facebook-toiminnan kehittyvän jatkossa.
Tutkimuksessa tehtiin sekä kvalitatiivinen haastattelututkimus että kvantitatiivinen kyselytutkimus. Haastattelututkimus tehtiin 12.9.2014 Kauneuskeskus BB:n omistajalle, ja kyselytutkimus toteutettiin yrityksen asiakkaille aikavälillä 30.9.2014–21.10.2014, eli kysely oli yrityksessä kolmen viikon ajan. Haastattelututkimuksessa selvitettiin, minkälaisena yrityksen omistaja uskoo ja toivoo asiakkaidensa pitävän Kauneuskeskus BB:tä. Haastattelussa kerättiin myös tietoja, joita voitiin käyttää yrityksen henkilökunnasta, toiminnasta, historiasta ja markkinoinnista kerrottaessa.
Kyselytutkimukseen vastanneet asiakkaat antoivat pääosin positiivisen kuvan mielikuvistaan yritystä kohtaan. Asiakkaat olivat useimmiten samaa mieltä yrityksen omistajan kanssa siitä, minkälainen Kauneuskeskus BB on. Eniten mielipiteitä tutkimuksessa jakoi kysymys siitä, mitä mieltä asiakkaat olivat Kauneuskeskus BB:n nimestä. Tutkimuksesta saatiin hyödyllistä tietoa etenkin siitä, miten yrityksen toimintaa kannattaa parantaa tulevaisuudessa. Suurin osa asiakkaiden antamista kehitysehdotuksista oli realistisia ja toteutettavissa olevia, ja Kauneuskeskus BB onkin jo alkanut toteuttaa asiakkaidensa toiveita pikkuhiljaa.
Tutkimuksessa tehtiin sekä kvalitatiivinen haastattelututkimus että kvantitatiivinen kyselytutkimus. Haastattelututkimus tehtiin 12.9.2014 Kauneuskeskus BB:n omistajalle, ja kyselytutkimus toteutettiin yrityksen asiakkaille aikavälillä 30.9.2014–21.10.2014, eli kysely oli yrityksessä kolmen viikon ajan. Haastattelututkimuksessa selvitettiin, minkälaisena yrityksen omistaja uskoo ja toivoo asiakkaidensa pitävän Kauneuskeskus BB:tä. Haastattelussa kerättiin myös tietoja, joita voitiin käyttää yrityksen henkilökunnasta, toiminnasta, historiasta ja markkinoinnista kerrottaessa.
Kyselytutkimukseen vastanneet asiakkaat antoivat pääosin positiivisen kuvan mielikuvistaan yritystä kohtaan. Asiakkaat olivat useimmiten samaa mieltä yrityksen omistajan kanssa siitä, minkälainen Kauneuskeskus BB on. Eniten mielipiteitä tutkimuksessa jakoi kysymys siitä, mitä mieltä asiakkaat olivat Kauneuskeskus BB:n nimestä. Tutkimuksesta saatiin hyödyllistä tietoa etenkin siitä, miten yrityksen toimintaa kannattaa parantaa tulevaisuudessa. Suurin osa asiakkaiden antamista kehitysehdotuksista oli realistisia ja toteutettavissa olevia, ja Kauneuskeskus BB onkin jo alkanut toteuttaa asiakkaidensa toiveita pikkuhiljaa.