Käyttäjälähtöisten verkkosivujen suunnittelu ja toteutus
Salo, Julia (2024)
Salo, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423313
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uudet, helppokäyttöiset ja käyttäjälähtöiset verkkosivut iisalmelaiselle jalkojenhoitoyritykselle, Jalkapolille. Toimeksiantajayrityksellä oli olemassa ennestään yksinkertaiset verkkosivut, mutta niiden suppean sisällön ja nykyaikaisten toiminnallisuuksien puuttumisen vuoksi ne eivät vastanneet asiakkaiden tarpeisiin. Myöskään verkkosivujen puutteelliset turvallisuussuojaukset eivät herättäneet luottamusta asiakkaissa.
Opinnäytetyö koostuu kehitettävästä tuotoksesta eli toteutettavista verkkosivuista sekä niiden suunnittelua ja toteutusta taustoittavasta raporttiosasta. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään verkkosivuja yleisesti osana digitaalista markkinointia sekä verkkosivujen suunnittelussa huomioitua käytettävyyttä ja käyttökokemusta. Opinnäytetyö tehtiin liiketalouden koulutusalalle, joten raporttiosassa käsitellään pääosin verkkosivujen suunnitteluprosessia ja siinä tehtyjä valintoja varsinaisen teknisen toteutuksen sijaan. Verkkosivujen käyttäjälähtöisyyden varmistamiseksi verkkosivujen suunnitteluprosessiin sisältyi vaatimusmäärittely, jonka osana toteutettiin kilpailijavertailu. Vaatimusmäärittelyn tulosten pohjalta suunniteltiin verkkosivujen sisältö ja ulkoasu sekä laadittiin rautalankamallit toteutettavista verkkosivuista.
Opinnäytetyö koettiin ajankohtaiseksi, sillä asiakkaiden odotukset yrityksiä ja verkkopalveluita kohtaan ovat digitalisoitumisen myötä kasvaneet. Enää ei riitä, että yrityksellä ylipäätään on verkkosivut. Verkkosivut ovat myös yhä useammin ensimmäinen kosketuspiste yrityksen ja asiakkaan välillä, joten on tärkeää, että yrityksen verkkosivut ohjaavat asiakkaan mielikuvaa yrityksestä oikeaan suuntaan heti alusta alkaen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi helppokäyttöiset, luottamusta herättävät ja responsiiviset verkkosivut, joiden oletetaan palvelevan toimeksiantajan tarpeiden ohella hyvin myös käyttäjien tarpeita.
Jatkossa verkkosivujen kehittämistä voidaan jatkaa keräämällä käyttäjäpalautetta sekä analysoimalla sivuston käyttötietoja. Saatujen palautteiden ja tietojen perusteella voidaan tehdä tarvittavia parannuksia, jotta sivusto pysyy ajan tasalla ja vastaa jatkuvasti muuttuviin asiakastarpeisiin. Verkkosivujen jatkuva kehittäminen onkin olennainen osa yrityksen kilpailukyvyn ylläpitämisessä digitalisoituvassa toimintaympäristössä. The goal of this practical thesis was to create new, user-friendly and user-oriented websites for a foot care company in Iisalmi called Jalkapoli. The client company already had simple website, but due to its limited content and lack of modern functionalities, it didn’t meet the needs of the needs of the customers. Additionally, the website’s inadequate security measures didn’t inspire trust in the customers.
The thesis consists of the product developed, i.e., the implemented website, and a report section which provides background on the design and implementation. The theoretical framework of the thesis focuses on websites as part of digital marketing, as well as the usability and user experience considerations in website design. The thesis was done in the field of business economics, so the report section mainly addresses the website design process and the choices made therein rather than the actual technical implementation. To ensure the user-orientation of the website, the design process included a requirement specification, which involved a competitor analysis. Based on the results of the requirement specification, the content and layout of the website were planned, and wireframes of the website to be implemented were created.
The thesis was deemed relevant as customers' expectations of companies and online services have increased with digitalization. It is no longer enough for a company to simply have a website. Websites are increasingly the first point of contact between a company and its customers, and it is important that the company's website guides the customer's perception of the company in the right direction from the very beginning. The outcome of the thesis was a user-friendly, trustworthy, and responsive website that is expected to serve the needs of both the client and the users well.
In the future, the development of the website can continue by collecting user feedback and analyzing site usage data. Based on the feedback and data received, necessary improvements can be made to keep the site up-to-date and responsive to the constantly changing customer needs. Continuous development of the website is an essential part of maintaining the company's competitiveness in a digitalizing operating environment.
Opinnäytetyö koostuu kehitettävästä tuotoksesta eli toteutettavista verkkosivuista sekä niiden suunnittelua ja toteutusta taustoittavasta raporttiosasta. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään verkkosivuja yleisesti osana digitaalista markkinointia sekä verkkosivujen suunnittelussa huomioitua käytettävyyttä ja käyttökokemusta. Opinnäytetyö tehtiin liiketalouden koulutusalalle, joten raporttiosassa käsitellään pääosin verkkosivujen suunnitteluprosessia ja siinä tehtyjä valintoja varsinaisen teknisen toteutuksen sijaan. Verkkosivujen käyttäjälähtöisyyden varmistamiseksi verkkosivujen suunnitteluprosessiin sisältyi vaatimusmäärittely, jonka osana toteutettiin kilpailijavertailu. Vaatimusmäärittelyn tulosten pohjalta suunniteltiin verkkosivujen sisältö ja ulkoasu sekä laadittiin rautalankamallit toteutettavista verkkosivuista.
Opinnäytetyö koettiin ajankohtaiseksi, sillä asiakkaiden odotukset yrityksiä ja verkkopalveluita kohtaan ovat digitalisoitumisen myötä kasvaneet. Enää ei riitä, että yrityksellä ylipäätään on verkkosivut. Verkkosivut ovat myös yhä useammin ensimmäinen kosketuspiste yrityksen ja asiakkaan välillä, joten on tärkeää, että yrityksen verkkosivut ohjaavat asiakkaan mielikuvaa yrityksestä oikeaan suuntaan heti alusta alkaen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi helppokäyttöiset, luottamusta herättävät ja responsiiviset verkkosivut, joiden oletetaan palvelevan toimeksiantajan tarpeiden ohella hyvin myös käyttäjien tarpeita.
Jatkossa verkkosivujen kehittämistä voidaan jatkaa keräämällä käyttäjäpalautetta sekä analysoimalla sivuston käyttötietoja. Saatujen palautteiden ja tietojen perusteella voidaan tehdä tarvittavia parannuksia, jotta sivusto pysyy ajan tasalla ja vastaa jatkuvasti muuttuviin asiakastarpeisiin. Verkkosivujen jatkuva kehittäminen onkin olennainen osa yrityksen kilpailukyvyn ylläpitämisessä digitalisoituvassa toimintaympäristössä.
The thesis consists of the product developed, i.e., the implemented website, and a report section which provides background on the design and implementation. The theoretical framework of the thesis focuses on websites as part of digital marketing, as well as the usability and user experience considerations in website design. The thesis was done in the field of business economics, so the report section mainly addresses the website design process and the choices made therein rather than the actual technical implementation. To ensure the user-orientation of the website, the design process included a requirement specification, which involved a competitor analysis. Based on the results of the requirement specification, the content and layout of the website were planned, and wireframes of the website to be implemented were created.
The thesis was deemed relevant as customers' expectations of companies and online services have increased with digitalization. It is no longer enough for a company to simply have a website. Websites are increasingly the first point of contact between a company and its customers, and it is important that the company's website guides the customer's perception of the company in the right direction from the very beginning. The outcome of the thesis was a user-friendly, trustworthy, and responsive website that is expected to serve the needs of both the client and the users well.
In the future, the development of the website can continue by collecting user feedback and analyzing site usage data. Based on the feedback and data received, necessary improvements can be made to keep the site up-to-date and responsive to the constantly changing customer needs. Continuous development of the website is an essential part of maintaining the company's competitiveness in a digitalizing operating environment.