Heuristiikkojen vaikuttavuus työntekijän vastauksiin Smile-O-Meter sitoutumiskyselyssä
Kristel, Jamnes (2024)
Kristel, Jamnes
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323213
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä ymmärrystä työntekijän heuristiikkojen vaikuttavuudesta Smile-O-Meterin avulla tehtävään sitoutumiskyselyyn ja tarkoituksena on tuottaa kohdeorganisaatiolle kehittämisehdotus, jonka avulla tavoitellaan ymmärrystä työnantajan näkökulmasta työntekijän vastauksiin vaikuttavista tekijöistä. Heuristiikat ovat ihmisen ajattelua ohjaavia oikopolkuja. Opinnäytetyö pohjautuu käyttäytymistaloustieteen päätöksenteon ilmiöihin ja ilmiöiden taustalla vaikuttaviin tekijöihin. Erityisen tarkastelun alla oli Status Quo-vinouman havainnointi.
Tutkimuksen aineistonhankintamenetelmänä käytin laadullista teemahaastattelua, koska halusin tutkia haastateltavien subjektiivisia tausta-ajatuksia, tuntemuksia ja kokemuksia. Tutkimuksessa käytin laadullisia metodeja tiedonhankinnassa, jotta tutkittavien omat mielipielipiteet ja käsitykset tulevat ilmi ilman, että tutkija päättää mikä on tärkeää tai oikein. Teemahaastattelu toteutettiin syksyn 2023 aikana.
Tutkimuksen avulla saatiin tietoa työntekijän vastauksista Smile-O-Meter vastauksiin vaikuttavista tekijöistä ja ajatusten taustalla vaikuttaviin heuristisiin ajattelumalleihin ja eritoten Status Quo-vinoumaa silmällä pitäen. Tutkimuksessa ilmeni käyttäytymistaloustieteen mukainen oletus ihmisen rajoitetusta rationaalisuudesta.
Tapa kerätä tietoa ihmisten mielipiteistä voi olla erilainen, mutta motivaatiotekijät sen taustalla ovat samoja niin työnantajan kuin työntekijän näkökulmasta. Aito keskusteluyhteys ja avoin tapa kommunikoida ovat tässä avainasemassa.
Tutkimuksen aineistonhankintamenetelmänä käytin laadullista teemahaastattelua, koska halusin tutkia haastateltavien subjektiivisia tausta-ajatuksia, tuntemuksia ja kokemuksia. Tutkimuksessa käytin laadullisia metodeja tiedonhankinnassa, jotta tutkittavien omat mielipielipiteet ja käsitykset tulevat ilmi ilman, että tutkija päättää mikä on tärkeää tai oikein. Teemahaastattelu toteutettiin syksyn 2023 aikana.
Tutkimuksen avulla saatiin tietoa työntekijän vastauksista Smile-O-Meter vastauksiin vaikuttavista tekijöistä ja ajatusten taustalla vaikuttaviin heuristisiin ajattelumalleihin ja eritoten Status Quo-vinoumaa silmällä pitäen. Tutkimuksessa ilmeni käyttäytymistaloustieteen mukainen oletus ihmisen rajoitetusta rationaalisuudesta.
Tapa kerätä tietoa ihmisten mielipiteistä voi olla erilainen, mutta motivaatiotekijät sen taustalla ovat samoja niin työnantajan kuin työntekijän näkökulmasta. Aito keskusteluyhteys ja avoin tapa kommunikoida ovat tässä avainasemassa.