Kiinnikkeiden myyntisopimus osaksi asennuskonekauppaa
Marja-aho, Terhi (2024)
Marja-aho, Terhi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323141
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Masino Fastening Oy, jonka pidempiaikaiseen kehitysstrategiaan on valittu useampi kehitysaihio. Yksi näistä aihioista on kiinnikekaupan sitouttaminen konekaupan yhteyteen. Kehittämistyön tuloksena haluttiin luoda muutamia valmiita sopimuspohjia, jotka ovat räätälöitävissä pienin muutoksin vastaamaan kunkin asiakkaan tarpeita.
Nykytilanteessa konekaupan jälkeen asiakasyritys voi hankkia koneella käyttämänsä kiinnikkeet miltä tahansa toimijalta. Suomessa ei ole muita toimijoita, jotka voisivat tarjota kone- ja kiinnikekaupan saman valmistajan tuotteilla. Valmistajan ollessa sama, myös laatupoikkeamiin on huomattavasti helpompi tarvittaessa pureu-tua. Kehitteillä olevan palvelukonseptin myötä asiakkaan tekemä alkuinvestointi pienenee huomattavasti ja toimittajana toimiva yritys saa jatkuvan kaupan myötä parempaa ennustettavuutta.
Tutkimusosa on tehty haastattelemalla olemassa olevia asiakkaita, jotta saadaan selville tutkimuskohteen potentiaali tulevaisuudessa. Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisena tutkimuksena analysoimalla teemahaastat-teluiden ja lomakehaastetteluiden perusteella saatuja vastauksia.
Tutkimustyön osana on myös laadittu laskelmapohjia, joiden perusteella voidaan arvioida sopimusten euro-määräisiä suuruuksia.
Osana tutkimustyötä on perehdytty kattavaan määrään aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, josta onkin saatu paljon lisätietoa sopimusmallien käytännön toteutukseen.
Vaikka haastatteluaineisto oli melko suppea, sen perusteella voidaan kuitenkin tehdä päätelmä, että kehi-tysaihiota kannattaa viedä eteenpäin, ja etsiä ensimmäinen pilotointikohde. Pilotointikohteen avulla voidaan jatkaa kehitystyötä yhteistyössä asiakasyrityksen kanssa, jonka seurauksena sopimuspohjia voidaan jatkoja-lostaa laajempaa käyttöä varten.
Nykytilanteessa konekaupan jälkeen asiakasyritys voi hankkia koneella käyttämänsä kiinnikkeet miltä tahansa toimijalta. Suomessa ei ole muita toimijoita, jotka voisivat tarjota kone- ja kiinnikekaupan saman valmistajan tuotteilla. Valmistajan ollessa sama, myös laatupoikkeamiin on huomattavasti helpompi tarvittaessa pureu-tua. Kehitteillä olevan palvelukonseptin myötä asiakkaan tekemä alkuinvestointi pienenee huomattavasti ja toimittajana toimiva yritys saa jatkuvan kaupan myötä parempaa ennustettavuutta.
Tutkimusosa on tehty haastattelemalla olemassa olevia asiakkaita, jotta saadaan selville tutkimuskohteen potentiaali tulevaisuudessa. Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisena tutkimuksena analysoimalla teemahaastat-teluiden ja lomakehaastetteluiden perusteella saatuja vastauksia.
Tutkimustyön osana on myös laadittu laskelmapohjia, joiden perusteella voidaan arvioida sopimusten euro-määräisiä suuruuksia.
Osana tutkimustyötä on perehdytty kattavaan määrään aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, josta onkin saatu paljon lisätietoa sopimusmallien käytännön toteutukseen.
Vaikka haastatteluaineisto oli melko suppea, sen perusteella voidaan kuitenkin tehdä päätelmä, että kehi-tysaihiota kannattaa viedä eteenpäin, ja etsiä ensimmäinen pilotointikohde. Pilotointikohteen avulla voidaan jatkaa kehitystyötä yhteistyössä asiakasyrityksen kanssa, jonka seurauksena sopimuspohjia voidaan jatkoja-lostaa laajempaa käyttöä varten.