Digitaalisen asioinnin käyttäjäkokemukset Kainuun hyvinvointialueella
Sivonen, Anni; Partanen, Jenna- Riikka (2024)
Sivonen, Anni
Partanen, Jenna- Riikka
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222956
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä ja tuottaa tietoa digitaalisista palveluista ja niiden toimivuudesta Hyrynsalmen, Ristijärven, Sotkamon, Suomussalmen, Paltamon ja Kuhmon terveysasemien asiakkaiden kokemuksien pohjalta. Tavoitteenamme oli kartoittaa kohderyhmämme kokemuksia digitaalisesta asioinnista ja sitä kautta saada lisää tietoa tämänhetkisestä digitaalisen asioinnin toimivuudesta Kainuun hyvinvointialueella. Opinnäytetyömme toimeksiantaja on Kainuun hyvinvointialue. Se on kohdennettu Kainuun hyvinvointialueen terveysasemille. Toteutimme opinnäytetyön kyseisestä aiheesta, sillä oli tarpeellista saada tietoa terveysasemien digitaalisten palveluiden toimivuudesta. Kokemusten ja kyselyn tulosten pohjalta voimme parhaamme mukaan ehdottaa digitaalisten palveluiden toimivuutta parantavia kehitysehdotuksia. Opinnäytetyössämme oli kaksi tutkimuskysymystä. Ensimmäinen tutkimuskysymys oli “Minkälaisia ovat asiakkaiden kokemukset digitaalisista etäasiointipalveluista?” ja toinen tutkimuskysymys oli “Miten asiakkaat kehittäisivät digitaalista etäasiointipalvelua?”. Opinnäytetyömme oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus.
Opinnäytetyömme lähti liikkeelle teoriaan perehtyen. Etsimme luotettavia lähteitä ja siten perehdyimme aiheeseen, joka ei ollut meille ennestään tuttu. Teoriatiedon pohjalta loimme kyselylomakkeen eli toteutimme sen operationaalistamalla. Loimme sähköisen kyselylomakkeen Webropol-ohjelmalla. Kyselylomakkeen jaoimme linkin avulla Omasoten sivuille sekä Kainuun alueen Facebook ryhmiin. Tämän lisäksi jaoimme tulostettua QR-koodia Kainuun keskussairaalaan sekä kirjastoon. Kyselylomakkeen toimivuuden testasimme satunnaisesti valituilla henkilöillä ennen sen käyttöä.
Vastauksia kyselyymme kertyi kaikista kuudesta kunnasta yhteensä 173. Suljetut kysymykset käsittelimme Webropol-ohjelmalla tehden vastauksista erilaisia taulukoita ja kaavioita. Tuloksista kävi ilmi, että suurimmassa osassa kunnista oltiin pääosin tyytyväisiä etäasiointipalveluiden käyttöön. Vastauksista kävi selkeästi ilmi, että asiakkaat pitävät tärkeänä lähivastaanottojen säilymistä digitaalisten palveluiden ohella.
Työ toi kohtalaisesti tietoa terveysasemien digitaalisten etäasiointipalveluiden toimivuudesta ja näin ollen toimeksiantajalle voitiin tuoda ilmi tämänhetkisiä epäkohtia kyseisten palveluiden toimivuudesta. Toimeksiantaja sai työstämme siis palveluiden käyttäjien avulla tärkeää tietoa ja sen avulla palveluita voidaan alkaa kehittämään.
Opinnäytetyömme lähti liikkeelle teoriaan perehtyen. Etsimme luotettavia lähteitä ja siten perehdyimme aiheeseen, joka ei ollut meille ennestään tuttu. Teoriatiedon pohjalta loimme kyselylomakkeen eli toteutimme sen operationaalistamalla. Loimme sähköisen kyselylomakkeen Webropol-ohjelmalla. Kyselylomakkeen jaoimme linkin avulla Omasoten sivuille sekä Kainuun alueen Facebook ryhmiin. Tämän lisäksi jaoimme tulostettua QR-koodia Kainuun keskussairaalaan sekä kirjastoon. Kyselylomakkeen toimivuuden testasimme satunnaisesti valituilla henkilöillä ennen sen käyttöä.
Vastauksia kyselyymme kertyi kaikista kuudesta kunnasta yhteensä 173. Suljetut kysymykset käsittelimme Webropol-ohjelmalla tehden vastauksista erilaisia taulukoita ja kaavioita. Tuloksista kävi ilmi, että suurimmassa osassa kunnista oltiin pääosin tyytyväisiä etäasiointipalveluiden käyttöön. Vastauksista kävi selkeästi ilmi, että asiakkaat pitävät tärkeänä lähivastaanottojen säilymistä digitaalisten palveluiden ohella.
Työ toi kohtalaisesti tietoa terveysasemien digitaalisten etäasiointipalveluiden toimivuudesta ja näin ollen toimeksiantajalle voitiin tuoda ilmi tämänhetkisiä epäkohtia kyseisten palveluiden toimivuudesta. Toimeksiantaja sai työstämme siis palveluiden käyttäjien avulla tärkeää tietoa ja sen avulla palveluita voidaan alkaa kehittämään.