Användning av HCT-fordon i det finska vägnätverket : en systematisk litteraturstudie
Tsokkinen, Kim (2024)
Tsokkinen, Kim
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022722
Tiivistelmä
Denna studie fokuserar på användning av HCT-fordon (High Capacity Transport) inom det finska vägnätverket. Forskningsfrågan som adresseras är: Vilka är styrkorna samt svagheterna för HCT-fordon? Forskningen har genomförts i form av en systematiskt litteraturstudie. Metoden var lämplig eftersom tidigare forskning inom ämnet är utspritt och ofta sektorspecifikt. Studien börjar med en presentation av den teoretiska referensramen och fastställer även faktorer för inkludering och exkludering av artiklar som ska behandlas. I resultatet behandlas styrkorna hos HCT-fordon, den drivande styrkan för HCT är nyttolast. Nyttolast innebär att kostnadseffektiviteten höjs, samt minskade koldioxidutsläpp per transporterad ton av gods. Färre fordonskombinationer behövs på vägarna för att hålla samma kapacitet. HCT fordon kan byggas upp av redan existerande utrustning samt att vägtransportens konkurrenskraft stiger i relation till järnvägstransport. Svagheterna för HCT-fordon är dess krav på infrastrukturplanering. HCT-fordon kräver bredare rondeller och korsningar för att kunna anpassas i Finlands trafiksystem. Längre fordonskombinationerna kräver också större terminaler och mera ruttplanering.