Instrumentoivan hoitajan rooli leikkaussalissa ja tarkastuslaskenta
Karlsson, Jenny; Vetyugova, Galina (2024)
Karlsson, Jenny
Vetyugova, Galina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061022585
Tiivistelmä
Perioperatiivinen hoitotyö on vaativaa ja se toteutetaan tiimityönä. Perioperatiivisessä tiimityössä saumaton yhteistyö kaikkien tiiminjäsenten välillä on edellytys onnistuneelle leikkaukselle. Saumattomalla yhteistyöllä ja että jokainen tiimin jäsen tekee oman osansa sujuvasti, varmistetaan, että operaatio sujuu hyvin ja turvallisesti, eikä viiveitä sen aikana tule. Instrumentoiva hoitaja on osa perioperatiivistä tiimiä ja hänellä on selkeä rooli koko operaation ajan.
Sairaanhoitotyön tutkinnon aikana tutustutaan perioperatiiviseen hoitotyöhön vain pintapuolisesti ennen opintojen syventävää vaihetta. Työn tarkoitus on tuottaa itseopiskelumateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoille H5P-aktiviteettien muodossa. Tavoite oli tuottaa aiheesta itseopiskelumateriaalia, jotta sairaanhoitajaopiskelijat lisäävät omaa osaamistaan instrumentoivan hoitajan roolista leikkaussalissa, tarkastuslaskennasta ja pystyvät perehtymään peruskorin instrumentteihin ja niiden laatuvaatimuksiin.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään instrumentoivan hoitajan rooliin leikkaussalissa, leikkaussalin tarkastuslaskentaan, sekä peruskorin instrumentteihin ja niistä tuotettiin kolme H5P-aktiviteettiä Moodleen itseopiskelumateriaaliksi sairaanhoitajaopiskelijoille. Tässä työssä on myös perehdytty digimateriaalien saavutettavuuteen sekä siihen millaista on hyvä itseopiskelumateriaali.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Työn tuotoksena on kolme Moodlen H5P-aktiviteettiä, joista kaksi sisältävät tietoperustaa, sekä kysymyksiä liittyen instrumentoivan hoitajan rooliin leikkaussalissa, sekä tarkastuslaskentaan. Kolmannen H5P-aktiviteetin aiheena on peruskorin instrumentit. Aktiviteetissä käydään läpi peruskorin instrumentit, niiden laatuvaatimukset ja siinä on kysymyksiä, joissa pitää tunnistaa instrumentit kuvista.
Sairaanhoitotyön tutkinnon aikana tutustutaan perioperatiiviseen hoitotyöhön vain pintapuolisesti ennen opintojen syventävää vaihetta. Työn tarkoitus on tuottaa itseopiskelumateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoille H5P-aktiviteettien muodossa. Tavoite oli tuottaa aiheesta itseopiskelumateriaalia, jotta sairaanhoitajaopiskelijat lisäävät omaa osaamistaan instrumentoivan hoitajan roolista leikkaussalissa, tarkastuslaskennasta ja pystyvät perehtymään peruskorin instrumentteihin ja niiden laatuvaatimuksiin.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään instrumentoivan hoitajan rooliin leikkaussalissa, leikkaussalin tarkastuslaskentaan, sekä peruskorin instrumentteihin ja niistä tuotettiin kolme H5P-aktiviteettiä Moodleen itseopiskelumateriaaliksi sairaanhoitajaopiskelijoille. Tässä työssä on myös perehdytty digimateriaalien saavutettavuuteen sekä siihen millaista on hyvä itseopiskelumateriaali.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Työn tuotoksena on kolme Moodlen H5P-aktiviteettiä, joista kaksi sisältävät tietoperustaa, sekä kysymyksiä liittyen instrumentoivan hoitajan rooliin leikkaussalissa, sekä tarkastuslaskentaan. Kolmannen H5P-aktiviteetin aiheena on peruskorin instrumentit. Aktiviteetissä käydään läpi peruskorin instrumentit, niiden laatuvaatimukset ja siinä on kysymyksiä, joissa pitää tunnistaa instrumentit kuvista.