Rauman kaupungin toimistosihteerien uratyytyväisyyden ja osaamisen kehittäminen
Kasari, Maija (2015)
Kasari, Maija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501131248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501131248
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää millaisia urakehitystavoitteita ja -toiveita Rauman kaupungin sihteerinimikkeellä olevilla toimistotyöntekijöillä on, sekä mitä he itse ovat tehneet urakehityksensä eteen ja mitä työnantajan pitäisi tehdä parantaakseen heidän tyytyväisyyttään omaan uraansa ja kehittääkseen heidän osaamistaan. Työn tekemisen syynä oli tekijän kiinnostuksen lisäksi julkisen organisaation kuten kunnan tavoite saada osaavaa ja motivoitunutta henkilöstöä. Tällä opinnäytetyöllä pyrittiin antamaan keinoja tavoitteen saavuttamiseen.
Työn teoriaosassa käsiteltiin uraan ja osaamisen kehittämiseen vaikuttavia asioita, kuten motivaatiotekijöitä ja ura-ankkureita. Osaamisen kehittämisen todettiin olevan tärkeää, koska monipuolinen osaaminen antaa valmiuksia kohdata muutoksia tilanteissa, joissa työ tai sen sisältö muuttuu tai toimintaa joudutaan sopeuttamaan. Toimiva henkilöstön osaamisen kehittäminen alkaa strategian tasolta ja etenee kohti yksilöllisiä toimintatapoja. Työyhteisön ilmapiirin ja esimiehen kannustuksen todettiin auttavan työntekijää löytämään mielekkään uran, joka voi olla nousemista ylöspäin hierarkiassa mutta myös vaihtamista toisiin, itselle mielekkäämpiin tehtäviin.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä lomakekyselyllä, jonka kysymykset olivat enimmäkseen suljettuja, avoimilla kysymyksillä sekä teemahaastattelulla. Vastaajilta kysyttiin heidän mielipidettään uramahdollisuuksista kaupungilla, heidän halukkuuttaan uralla etenemiseen, arvioitaan yleisestä ilmapiiristä ja työn eri osa-alueista, käytännön toiminnasta osaamisen kehittämisessä sekä heidän ura-ankkureistaan. Tutkimustuloksissa havaittiin, että Rauman kaupungin toimistosihteerit ja muut sihteerinimikkeellä olevat toimistotyöntekijät suhtautuvat keskimäärin myönteisesti muutoksiin työssään ja haluavat oppia uusia asioita. Ammatillinen kunnianhimo ja elämänalueiden tasapaino ovat heille tärkeitä ura-ankkureita. Korkeakoulututkinnon suorittaneet näyttivät olevan halukkaampia uralla etenemiseen kuin opistotason tutkinnon suorittaneet.
Tulosten perusteella voitiin tutkimuksen teettäjälle antaa ohjeeksi lisätä tiedonkulkua ja työntekijöiden kannustamista osaamisensa kehittämiseen, lisätä esimiesten valmiuksia asiassa sekä kiinnittää rekrytoinnissa huomiota pätevyyden ja vuorovaikutustaitojen ohella myös henkilön motivaatiotekijöihin ja urasuunnitelmiin.
Työn teoriaosassa käsiteltiin uraan ja osaamisen kehittämiseen vaikuttavia asioita, kuten motivaatiotekijöitä ja ura-ankkureita. Osaamisen kehittämisen todettiin olevan tärkeää, koska monipuolinen osaaminen antaa valmiuksia kohdata muutoksia tilanteissa, joissa työ tai sen sisältö muuttuu tai toimintaa joudutaan sopeuttamaan. Toimiva henkilöstön osaamisen kehittäminen alkaa strategian tasolta ja etenee kohti yksilöllisiä toimintatapoja. Työyhteisön ilmapiirin ja esimiehen kannustuksen todettiin auttavan työntekijää löytämään mielekkään uran, joka voi olla nousemista ylöspäin hierarkiassa mutta myös vaihtamista toisiin, itselle mielekkäämpiin tehtäviin.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä lomakekyselyllä, jonka kysymykset olivat enimmäkseen suljettuja, avoimilla kysymyksillä sekä teemahaastattelulla. Vastaajilta kysyttiin heidän mielipidettään uramahdollisuuksista kaupungilla, heidän halukkuuttaan uralla etenemiseen, arvioitaan yleisestä ilmapiiristä ja työn eri osa-alueista, käytännön toiminnasta osaamisen kehittämisessä sekä heidän ura-ankkureistaan. Tutkimustuloksissa havaittiin, että Rauman kaupungin toimistosihteerit ja muut sihteerinimikkeellä olevat toimistotyöntekijät suhtautuvat keskimäärin myönteisesti muutoksiin työssään ja haluavat oppia uusia asioita. Ammatillinen kunnianhimo ja elämänalueiden tasapaino ovat heille tärkeitä ura-ankkureita. Korkeakoulututkinnon suorittaneet näyttivät olevan halukkaampia uralla etenemiseen kuin opistotason tutkinnon suorittaneet.
Tulosten perusteella voitiin tutkimuksen teettäjälle antaa ohjeeksi lisätä tiedonkulkua ja työntekijöiden kannustamista osaamisensa kehittämiseen, lisätä esimiesten valmiuksia asiassa sekä kiinnittää rekrytoinnissa huomiota pätevyyden ja vuorovaikutustaitojen ohella myös henkilön motivaatiotekijöihin ja urasuunnitelmiin.