Eettinen osaaminen mielenterveys- ja päihdepotilaan kohtaamisessa ensihoidossa: Kohtaa potilas oikein
Sorsa, Katju; Klemola, Emma-Sofia (2015)
Sorsa, Katju
Klemola, Emma-Sofia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501121169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501121169
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää oppimistapahtuma mielenterveys- ja päihdepotilaan kohtaamisesta kokemuskoulutuksen keinoin sekä arvioida oppimistapahtuman onnistumista. Oppimistapahtuman tavoitteena oli saada tietoa Saimaan ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoiden asenteista mielenterveys- ja päihdepotilaita kohtaan ja asenteissa tapahtuneista muutoksista oppimistapahtuman jälkeen.´
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä: suunniteltiin ja toteutettiin oppimistapahtuma, joka käsitteli hyvää eettistä hoitoa potilaan näkökulmasta. Opinnäytetyöhön osallistuivat Saimaan ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijat, jotka suorittavat Eettinen osaaminen ja hoitotieteen perusteet -opintojakson syksyllä 2014. Oppimistapahtuman luennoitsijana toimi oman taustan omaava kokemuskouluttaja. Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin yleisimpiä mielenterveyden häiriöitä ja päihderiippuvuutta sekä hoitajien asenteita psykiatrisen ja päihdeongelmaisen potilaan kohtaamisessa.
Oppimistapahtumaan osallistuneilta ensihoitajaopiskelijoilta kerättiin palautetta oppimistapahtumasta osittain strukturoidulla kyselylomakkeella. Oppimistapahtumasta saadun palautteen perusteella oppimistapahtumalla ei ollut vaikutusta ensihoitajaopiskelijoiden aikaisempiin asenteisiin mielenterveys- ja päihdepotilaita kohtaan. Palautteessaan osallistujat kuitenkin kertoivat kokemuskoulutuksen olevan hyvä ja mielenkiintoinen oppimismenetelmä, joka toi mukavaa vaihtelua perusopetukseen ja jota pidettiin onnistuneena.
Opinnäytetyössä tuotettua tietoa ja kokemusta voidaan hyödyntää Eettinen osaaminen ja hoitotieteen perusteet -opintojaksoa kehitettäessä. Oppimismenetelmänä kokemuskoulutus voitaisiin vakiinnuttaa osaksi sosiaali- ja terveysalan koulutusta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä: suunniteltiin ja toteutettiin oppimistapahtuma, joka käsitteli hyvää eettistä hoitoa potilaan näkökulmasta. Opinnäytetyöhön osallistuivat Saimaan ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijat, jotka suorittavat Eettinen osaaminen ja hoitotieteen perusteet -opintojakson syksyllä 2014. Oppimistapahtuman luennoitsijana toimi oman taustan omaava kokemuskouluttaja. Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin yleisimpiä mielenterveyden häiriöitä ja päihderiippuvuutta sekä hoitajien asenteita psykiatrisen ja päihdeongelmaisen potilaan kohtaamisessa.
Oppimistapahtumaan osallistuneilta ensihoitajaopiskelijoilta kerättiin palautetta oppimistapahtumasta osittain strukturoidulla kyselylomakkeella. Oppimistapahtumasta saadun palautteen perusteella oppimistapahtumalla ei ollut vaikutusta ensihoitajaopiskelijoiden aikaisempiin asenteisiin mielenterveys- ja päihdepotilaita kohtaan. Palautteessaan osallistujat kuitenkin kertoivat kokemuskoulutuksen olevan hyvä ja mielenkiintoinen oppimismenetelmä, joka toi mukavaa vaihtelua perusopetukseen ja jota pidettiin onnistuneena.
Opinnäytetyössä tuotettua tietoa ja kokemusta voidaan hyödyntää Eettinen osaaminen ja hoitotieteen perusteet -opintojaksoa kehitettäessä. Oppimismenetelmänä kokemuskoulutus voitaisiin vakiinnuttaa osaksi sosiaali- ja terveysalan koulutusta.