Uransa aloittavien ammattiin opiskelevien käsityksiä työhyvinvoinnista : ammattiin valmistuvan työhyvinvoinnin portaat
Knaapi, Laura (2024)
Knaapi, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060922394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060922394
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin osana hyvinvointijohtamista kehittävää Luotsi-hanketta ja se toteutettiin oppilaitosympäristössä Turun ammatti-instituutin koulutaloilla. Hankkeeseen osallistuivat Turun ammattikorkeakoulu, Turun ammatti-instituutti ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistys. Yksi Luotsi-hankkeen lähtökohdista oli huoli ammattiin opiskelevien nuorten opintojen keskeytymisestä ja osallisuuden kokemuksen vähenemisestä. Opiskelijoiden hyvinvointi on yhteydessä opintojen etenemiseen ja työelämään sitoutumiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin osallistavia menetelmiä selvittämään uransa aloittavien ammattiin opiskelevien nuorten käsityksiä työhyvinvoinnista. Opiskelijoiden näkemyksiä kerättiin niin Luotsi-hankkeen nuortenraadeissa kuin terveyskioskitoiminnan yhteydessä koulutaloilla. Tulokset analysoitiin teoriaohjaavasti ja opinnäytetyön tuotoksena laadittiin mallinnus ammattiin valmistuvien työhyvinvoinnin portaista.
Tulokset tukivat tietoperustaa terveiden elintapojen, sosiaalisten kontaktien ja kannustavan ilmapiirin merkityksestä opiskelu- ja työhyvinvoinnille. Opiskelumotivaatiota lisäsivät saavutettava tutkinto ja ammatillinen osaaminen, jotka vahvistivat kyvykkyyden merkitystä opiskeluhyvinvoinnissa. Opinnäytetyön tuotosta voidaan käyttää ja osallistavin toimintatavoin kehittää edelleen ammatti-instituutin oppilaitosarjessa tukemaan ammattiin opiskelevien työhyvinvointia jo opiskeluaikana. This study was carried out as part of the Luotsi project which aimed to develop well-being management, and it was carried out at the training facilities of Turku Vocational Institute. The project involved Turku University of Applied Sciences, Turku Vocational Institute, and Cancer Association of Southwest Finland. One of the background factors of the Luotsi project was the concern about dropout rates and the decreasing sense of involvement among vocational students. Students’ well-being is connected to academic progress and commitment to working life.
Students' perspectives were studied in school buildings using participatory methods. The results were analyzed using theory-based methods, and as a product, a model of steps for well-being at work for graduating vocational students was created.
The results supported the existing knowledge of the importance of healthy lifestyles, social contacts, and an encouraging atmosphere for both academic and occupational well-being. Academic motivation was enhanced by an attainable degree and professional competence, which reinforced the role of competence in students’ well-being. The produced model can be used and further co-developed through participatory methods in the everyday school environment of the vocational institute to support the occupational well-being of vocational students already during their studies.
Opinnäytetyössä käytettiin osallistavia menetelmiä selvittämään uransa aloittavien ammattiin opiskelevien nuorten käsityksiä työhyvinvoinnista. Opiskelijoiden näkemyksiä kerättiin niin Luotsi-hankkeen nuortenraadeissa kuin terveyskioskitoiminnan yhteydessä koulutaloilla. Tulokset analysoitiin teoriaohjaavasti ja opinnäytetyön tuotoksena laadittiin mallinnus ammattiin valmistuvien työhyvinvoinnin portaista.
Tulokset tukivat tietoperustaa terveiden elintapojen, sosiaalisten kontaktien ja kannustavan ilmapiirin merkityksestä opiskelu- ja työhyvinvoinnille. Opiskelumotivaatiota lisäsivät saavutettava tutkinto ja ammatillinen osaaminen, jotka vahvistivat kyvykkyyden merkitystä opiskeluhyvinvoinnissa. Opinnäytetyön tuotosta voidaan käyttää ja osallistavin toimintatavoin kehittää edelleen ammatti-instituutin oppilaitosarjessa tukemaan ammattiin opiskelevien työhyvinvointia jo opiskeluaikana.
Students' perspectives were studied in school buildings using participatory methods. The results were analyzed using theory-based methods, and as a product, a model of steps for well-being at work for graduating vocational students was created.
The results supported the existing knowledge of the importance of healthy lifestyles, social contacts, and an encouraging atmosphere for both academic and occupational well-being. Academic motivation was enhanced by an attainable degree and professional competence, which reinforced the role of competence in students’ well-being. The produced model can be used and further co-developed through participatory methods in the everyday school environment of the vocational institute to support the occupational well-being of vocational students already during their studies.