Best practices in game cartography : a comparison of aesthetics and functionality in game cartography
Ginlund, Milla (2024)
Ginlund, Milla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060922430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060922430
Tiivistelmä
Pelikartat ovat osa mukaansatempaavaa pelikokemusta, ja on tärkeää, että pelimaailmassa navigointi on saumatonta ja sujuvaa. Tämän saavuttamiseksi on tärkeää, että käytettävä kartta keskittyy ominaisuuksiin, joita pelaaja arvostaa ja kokee hyödylliseksi. Vaikka on tutkittu kartan koon ja sen luomistavan merkitystä, ihanteellisen kartan visuaalisia ominaisuuksia ei ole tutkittu riittävästi.
Tämä opinnäytetyö keskittyi vertaamaan estetiikkaa ja toimivuutta ominaisuuksina pelikarttojen luomisessa. Työssä luotiin anonyymi Google Forms -kyselylomake, jossa kolme erilaista karttaa (esteettinen, toiminnallinen ja objektiivisesti ihanteellinen) esitettiin osallistujaryhmälle. Kysely jaettiin osallistujille pikaviestintäsovellus Discordin kautta. Osallistujat olivat alan ammattilaisia, opiskelijoita ja peleistä kiinnostuneita henkilöitä. Yhteensä 23 osallistujaa kommentoi ja äänesti itselleen mieluisinta karttaa kahden viikon keräilyaikana. Vaikka hypoteesi oli, että toiminnallisuutta arvostettaisiin enemmän kuin esteettisyyttä, tulokset näyttivät toisin. Toimivuutta arvostettiin tietyissä käyttötarkoituksissa, estetiikka oli yleisesti ottaen tärkeämpää monille osallistujille.
Opinnäytetyön tuloksen perusteella voidaan sanoa, että visuaalisuus on tärkeää kartografiaa luotaessa virtuaalimaailmaan. Maailmaan uppoutuminen ei vaadi niinkään paljon tietoa ja teknisyyttä, vaan pääasia on pikemminkin pelin yleinen tunnelma. Game maps are a part of an immersive gaming experience, and it is essential that navigating a game world is seamless and smooth. To achieve this, it is important that the map used focuses on qualities that the player values and finds the most useful. While it has been studied whether the size of the map or the way of generating it matters, very little research has been conducted into the visual qualities of an ideal map. The objective of this study was to compare aesthetics and functionality as qualities in game map creation.
To achieve this objective, an anonymous Google Forms -questionnaire was created where three different maps (aesthetic, functional and objectively ideal) were presented to a group of participants. The survey was distributed to the participants via the instant messaging application Discord. The participants were industry professionals, students and gaming enthusiasts. Total of 23 participants gave their comments on each map and voted for their preferred map during a two-week collecting period. While the hypothesis was that functionality would be preferred over aesthetics, the results concluded otherwise. Functionality was appreciated for specific uses, but aesthetics was overall more important to many participants.
This result highlights that visuals are important when creating cartography for a virtual world. Immersing oneself in a world is less about accumulating extensive information and technical details and more about staying true to the atmosphere of the game.
Tämä opinnäytetyö keskittyi vertaamaan estetiikkaa ja toimivuutta ominaisuuksina pelikarttojen luomisessa. Työssä luotiin anonyymi Google Forms -kyselylomake, jossa kolme erilaista karttaa (esteettinen, toiminnallinen ja objektiivisesti ihanteellinen) esitettiin osallistujaryhmälle. Kysely jaettiin osallistujille pikaviestintäsovellus Discordin kautta. Osallistujat olivat alan ammattilaisia, opiskelijoita ja peleistä kiinnostuneita henkilöitä. Yhteensä 23 osallistujaa kommentoi ja äänesti itselleen mieluisinta karttaa kahden viikon keräilyaikana. Vaikka hypoteesi oli, että toiminnallisuutta arvostettaisiin enemmän kuin esteettisyyttä, tulokset näyttivät toisin. Toimivuutta arvostettiin tietyissä käyttötarkoituksissa, estetiikka oli yleisesti ottaen tärkeämpää monille osallistujille.
Opinnäytetyön tuloksen perusteella voidaan sanoa, että visuaalisuus on tärkeää kartografiaa luotaessa virtuaalimaailmaan. Maailmaan uppoutuminen ei vaadi niinkään paljon tietoa ja teknisyyttä, vaan pääasia on pikemminkin pelin yleinen tunnelma.
To achieve this objective, an anonymous Google Forms -questionnaire was created where three different maps (aesthetic, functional and objectively ideal) were presented to a group of participants. The survey was distributed to the participants via the instant messaging application Discord. The participants were industry professionals, students and gaming enthusiasts. Total of 23 participants gave their comments on each map and voted for their preferred map during a two-week collecting period. While the hypothesis was that functionality would be preferred over aesthetics, the results concluded otherwise. Functionality was appreciated for specific uses, but aesthetics was overall more important to many participants.
This result highlights that visuals are important when creating cartography for a virtual world. Immersing oneself in a world is less about accumulating extensive information and technical details and more about staying true to the atmosphere of the game.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Game Development in Unity : Game Production, Game Mechanics and the Effects of Gaming
Dansie, Jason (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)The goal of this thesis is to examine how video games are designed and to see how differ-ent game mechanics work and how to use them in the development of a game, as well as examine what are both the positive and negative ... -
Location-based mobile games : creating a location-based game with the Unity game engine
Korhola, Samuli (2020)The subject of this thesis is location-based mobile games. Location-based mobile games are a way for mobile games to combine reality with virtual worlds and thus re-define the gaming experience. This thesis presents ... -
”WE WANT A 3D GAME” : Customer expectations for the games company when buying a serious game
Sorppanen, Mikko (Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2012)All digital games are not used for entertainment. Some of them can also be used for non-entertainment purposes and these games are called serious games. This thesis is carried out in co-operation with one Finnish games ...