Instagramin tehokas hyödyntäminen markkinoinnissa : sisältömarkkinoinnin suunnitelma esteettisiin hoitoihin erikoistuneelle yritykselle
Cavén, Anni (2023)
Cavén, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722250
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median markkinointia yksityisen yrityksen Instagram markkinoinnin kautta. Opinnäytetyön tavoitteena on ymmärtää ja esitellä sosiaalisen median markkinoinnin kenttää sekä tutkia Instagramissa tapahtuvaa markkinointia esteettisiin hoitoihin erikoistuneiden yrityksien kautta. Idea opinnäytetyön tekoon lähti, kun lähdimme kartoittamaan mahdollisuuksia tehostaa Instagramissa tehtävää markkinointia, joka olisi kustannustehokasta, sekä aikaresursseja säästävää kiireiselle yrittjälle.
Opinnäytetyön toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä jossa luodaan toimeksi antavalle yritykselle visuaalinen sisältösuunnitelma. Opinnäytetyön tekemisen aikana tehdään myös kokeellista markkinointia toimeksi antavan yrityksen tilillä. Näillä keinoilla tavoitellaan yrityksen tunnettuuden lisäämistä, sekä liiketoiminnan kasvattamista. Suunnitelma on tehty hyödyntämällä teoriapohjaa, joka sisältää sisältömarkkinoiden strategioita ottaen huomioon ajankohtaiset markkinoinnin trendit.
Teoriaosuudessa esitellään nykypäivän markkinointia ja sen keinoja sosiaalisessa mediassa sekä Instagramissa. Työssä tutkitaan myös alalla toimivien yritysten toimintaa Instagram markkinoinnissa benchmarkingin kautta. Toiminnallisessa osuudessa luodaan asiakaspersoonat ja niiden pohjalta suunnitellaan sisältösuunnitelma, joka ottaa huomioon erilaisten persoonien mielenkiinnon kohteita ja ostokäyttäytymistä. Sisältösuunnitelmassa korostuu myös sitouttamisen ja tunnettuuden lisäämisen tavoitteet. Työntulokseksi saatiin visuaalinen suunnitelma yrityksen markkinoinnin toteuttamiseen, jota yritys voi hyödyntää sen markkinoinnin käytännön helpottamisen sekä tehostamisen kannalta tulevaisuudessa.
Markkinointi sosiaalisessa mediassa on tehokas sekä kustannustehokas tapa tehdä markkinointia. Se vaatii kuitenkin hyvää suunnittelua ja ajallisia resursseja, jotka saattavat olla haastavia varsinkin pienyrityksessä, jossa yrittäjällä on vastuu sen toteuttamisesta yksin. Asiakasluottamuksen herättämisen ja sitouttamisen kannalta ajan tasalla oleminen, sivuston visuaalinen ilme, sisällön laatu, informatiivisuus ja asiakkaiden ongelmiin ratkaisujen tarjoaminen, matalan kynnyksen saavutettavuus ja vuorovaikutus ovat tärkeitä palasia sosiaalisen median markkinoinnissa. Yrityksen on tärkeää markkinoida itseään sosiaalisessa mediassa ja hyödyntää sen tarjoamia mahdollisuuksia, sillä näin tehdessään voidaan yrityksen tunnettuuteen ja sitä kautta liiketoimintaan vaikuttaa tehokkaasti.
Opinnäytetyön toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä jossa luodaan toimeksi antavalle yritykselle visuaalinen sisältösuunnitelma. Opinnäytetyön tekemisen aikana tehdään myös kokeellista markkinointia toimeksi antavan yrityksen tilillä. Näillä keinoilla tavoitellaan yrityksen tunnettuuden lisäämistä, sekä liiketoiminnan kasvattamista. Suunnitelma on tehty hyödyntämällä teoriapohjaa, joka sisältää sisältömarkkinoiden strategioita ottaen huomioon ajankohtaiset markkinoinnin trendit.
Teoriaosuudessa esitellään nykypäivän markkinointia ja sen keinoja sosiaalisessa mediassa sekä Instagramissa. Työssä tutkitaan myös alalla toimivien yritysten toimintaa Instagram markkinoinnissa benchmarkingin kautta. Toiminnallisessa osuudessa luodaan asiakaspersoonat ja niiden pohjalta suunnitellaan sisältösuunnitelma, joka ottaa huomioon erilaisten persoonien mielenkiinnon kohteita ja ostokäyttäytymistä. Sisältösuunnitelmassa korostuu myös sitouttamisen ja tunnettuuden lisäämisen tavoitteet. Työntulokseksi saatiin visuaalinen suunnitelma yrityksen markkinoinnin toteuttamiseen, jota yritys voi hyödyntää sen markkinoinnin käytännön helpottamisen sekä tehostamisen kannalta tulevaisuudessa.
Markkinointi sosiaalisessa mediassa on tehokas sekä kustannustehokas tapa tehdä markkinointia. Se vaatii kuitenkin hyvää suunnittelua ja ajallisia resursseja, jotka saattavat olla haastavia varsinkin pienyrityksessä, jossa yrittäjällä on vastuu sen toteuttamisesta yksin. Asiakasluottamuksen herättämisen ja sitouttamisen kannalta ajan tasalla oleminen, sivuston visuaalinen ilme, sisällön laatu, informatiivisuus ja asiakkaiden ongelmiin ratkaisujen tarjoaminen, matalan kynnyksen saavutettavuus ja vuorovaikutus ovat tärkeitä palasia sosiaalisen median markkinoinnissa. Yrityksen on tärkeää markkinoida itseään sosiaalisessa mediassa ja hyödyntää sen tarjoamia mahdollisuuksia, sillä näin tehdessään voidaan yrityksen tunnettuuteen ja sitä kautta liiketoimintaan vaikuttaa tehokkaasti.