Uuden tuotteen testaaminen ja arviointi ekstruusiopäällystyksessä
Merikoski, Mari (2014)
Merikoski, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141260
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tutkia ja arvioida Borealis AG:n tubulaariprosessilla kehittämän uuden LDPE-tuotteen käyttäytymistä. Tuotetta ja sen suorituskykyä tutkittiin hyvin laajasti käyttäen erilaisia analyysimenetelmiä. Perinteinen matalatiheyksinen polyeteeni (LDPE,autoklaavi), joka on edelleen ylivoimaisesti eniten käytetty ekstruusiopäällystysmuovi, toimi tutkimuksessa referenssinä. Toisena uutena materiaalina testattiin korkean sulalujuuden polypropeenia (HMSPP).
Työssä käsiteltiin laajalti ekstruusiopäällystysmuoveille asetettuja suorituskykykriteereitä. Näitä olivat erityisesti prosessoitavuus ja lopputuoteominaisuudet,kuten esimerkiksi mekaaniset ominaisuudet. Edellä mainittuja ominaisuuksia tutkittiin päällystetyistä tuotteista käyttäen lukuisia eri mittauslaitteistoja sekä -menetelmiä. Lisäksi insinöörityö sisälsi useita raaka-aineanalyysejä muovigranulaateista.
Kaikki koeajot suoritettiin Borealis Porvoon Beloit pilot-päällystyslinjalla kesän ja syksyn 2013 aikana. Muovien suorituskykyä mittaavissa ajoissa alusratana käytettiin 70 g/m2 ja 90 g/m2 valkaisematonta ja kiillottamatonta Kraft-paperia. Valmista alumiinilaminaattia käytettiin selvittämään erityisesti adheesio-, jännityssäröily ja haju- ja maku-ominaisuuksia. Lisäksi polyesterikalvoa (PET) asetettiin paperialusradan päälle, jotta saatiin kalvonäytteitä jokaisesta päällystysmuovista mekaanisia testejä ja päällystysprofiilin määrittämistä varten. Päällystemäärät koeajoissa olivat 10, 20, ja 40 g/m2 riippuen siitä, mikä testi oli kyseessä. Ajonopeudet koeajoissa vaihtelivat 100–700 m/min välillä riippuen materiaalista. Jokaisesta koepisteestä otettiin näytteet.
Tulosten perusteella voitiin tehdä johtopäätös, että Borealiksen tubulaariprosessilla kehittä-mä LDPE käyttäytyy hyvin ekstruusiopäällystyksessä. Sen prosessoitavuus sekä muut lopputuoteominaisuudet ovat verrattavissa autoklaaviprosessilla valmistettuun LDPE:hen
Työssä käsiteltiin laajalti ekstruusiopäällystysmuoveille asetettuja suorituskykykriteereitä. Näitä olivat erityisesti prosessoitavuus ja lopputuoteominaisuudet,kuten esimerkiksi mekaaniset ominaisuudet. Edellä mainittuja ominaisuuksia tutkittiin päällystetyistä tuotteista käyttäen lukuisia eri mittauslaitteistoja sekä -menetelmiä. Lisäksi insinöörityö sisälsi useita raaka-aineanalyysejä muovigranulaateista.
Kaikki koeajot suoritettiin Borealis Porvoon Beloit pilot-päällystyslinjalla kesän ja syksyn 2013 aikana. Muovien suorituskykyä mittaavissa ajoissa alusratana käytettiin 70 g/m2 ja 90 g/m2 valkaisematonta ja kiillottamatonta Kraft-paperia. Valmista alumiinilaminaattia käytettiin selvittämään erityisesti adheesio-, jännityssäröily ja haju- ja maku-ominaisuuksia. Lisäksi polyesterikalvoa (PET) asetettiin paperialusradan päälle, jotta saatiin kalvonäytteitä jokaisesta päällystysmuovista mekaanisia testejä ja päällystysprofiilin määrittämistä varten. Päällystemäärät koeajoissa olivat 10, 20, ja 40 g/m2 riippuen siitä, mikä testi oli kyseessä. Ajonopeudet koeajoissa vaihtelivat 100–700 m/min välillä riippuen materiaalista. Jokaisesta koepisteestä otettiin näytteet.
Tulosten perusteella voitiin tehdä johtopäätös, että Borealiksen tubulaariprosessilla kehittä-mä LDPE käyttäytyy hyvin ekstruusiopäällystyksessä. Sen prosessoitavuus sekä muut lopputuoteominaisuudet ovat verrattavissa autoklaaviprosessilla valmistettuun LDPE:hen