Oppilas opetussuunnitelman puristuksessa: miten opetussuunnitelmat huomioivat oppilaiden motivoitumista musiikinopintoihin
Koirikivi, Tuukka (2024)
Koirikivi, Tuukka
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722100
Tiivistelmä
Suomalainen harrastuskenttä ja sitä kautta myös soitonopiskelu on ollut viime vuosikymmeninä murroksessa. Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet uudistettiin viimeksi vuonna 2017. Uudistuksen tavoite oli vastata soitonopiskelussa tapahtuneisiin muutoksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden motivoitumista soitonopiskeluun ja saada tätä kautta käytännön tietoa hyödynnettäväksi opettajien tarpeisiin sekä selvittää oppilaiden motivoitumisen suhdetta opetussuunnitelmissa asetettuihin tavoitteisiin tavoitteellisesta musiikinopiskelusta.
Tutkimuksen lähestymistapa oli käytännönläheinen opetuksen kehittämistyö. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa hyödynnettiin myös kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimus kohdistettiin kolmeen eri oppilaitokseen ja kyselyjä oli kaksi erillistä; oppilaille ja opettajille. Näiden pohjalta luotiin aineisto, jossa molempien vastaajaryhmien vastausten kautta pyrittiin löytämään teemoittelun kautta yhtenäisiä esiin tulleita ajatuksia ja havaintoja.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaiden motivaatio ja mielenkiinto soitonopiskeluun on pääsääntöisesti hyvällä tasolla. Ongelmat motivaatiossa liittyvät usein kotiharjoitteluun, jota haittaavia tekijöitä ovat pääasiassa erilaiset ajankäytön haasteet. Oppilaat nostivat esiin parhaina motivaatiokeinoina esiintymiset ja tasosuoritukset, kappalevalinnat sekä opettajalta ja soittokavereilta saatavan tuen ja kannustuksen. Opettajien osalta kyselyssä kävi ilmi, että opettajat tiedostavat oppilaiden motivaatiovaikeudet ja siihen liittyvät tekijät ja keinot niiden ehkäisyyn ovat monenlaisia. Käytössä olevat keinot ovat linjassa oppilaiden vastausten kanssa. Opettajat kokevat myös vuoden 2017 opetussuunnitelman uudistuksen tukevan heidän työtään, koska sen koetaan antavan enemmän vapauksia oppilaan omaan tahtiin etenemiseen ja madaltaa tasosuoritusten ja sitä kautta opintojen edistymisen kynnystä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voitiin todeta, että oppilaat ovat motivoituneita soitonopiskeluun ja pitävät harrastuksestaan. Oppilaat myös motivoituvat eri tavalla, ja tämä on opettajan osalta tärkeä asia ymmärtää opetuksen sisällössä. Opettajat kokevat tärkeänä oman työnsä ja oppilaiden motivaation tukemisen kannalta opetussuunnitelmien antaman liikkumavaran ja vapauden.
Tutkimuksen lähestymistapa oli käytännönläheinen opetuksen kehittämistyö. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa hyödynnettiin myös kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimus kohdistettiin kolmeen eri oppilaitokseen ja kyselyjä oli kaksi erillistä; oppilaille ja opettajille. Näiden pohjalta luotiin aineisto, jossa molempien vastaajaryhmien vastausten kautta pyrittiin löytämään teemoittelun kautta yhtenäisiä esiin tulleita ajatuksia ja havaintoja.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaiden motivaatio ja mielenkiinto soitonopiskeluun on pääsääntöisesti hyvällä tasolla. Ongelmat motivaatiossa liittyvät usein kotiharjoitteluun, jota haittaavia tekijöitä ovat pääasiassa erilaiset ajankäytön haasteet. Oppilaat nostivat esiin parhaina motivaatiokeinoina esiintymiset ja tasosuoritukset, kappalevalinnat sekä opettajalta ja soittokavereilta saatavan tuen ja kannustuksen. Opettajien osalta kyselyssä kävi ilmi, että opettajat tiedostavat oppilaiden motivaatiovaikeudet ja siihen liittyvät tekijät ja keinot niiden ehkäisyyn ovat monenlaisia. Käytössä olevat keinot ovat linjassa oppilaiden vastausten kanssa. Opettajat kokevat myös vuoden 2017 opetussuunnitelman uudistuksen tukevan heidän työtään, koska sen koetaan antavan enemmän vapauksia oppilaan omaan tahtiin etenemiseen ja madaltaa tasosuoritusten ja sitä kautta opintojen edistymisen kynnystä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voitiin todeta, että oppilaat ovat motivoituneita soitonopiskeluun ja pitävät harrastuksestaan. Oppilaat myös motivoituvat eri tavalla, ja tämä on opettajan osalta tärkeä asia ymmärtää opetuksen sisällössä. Opettajat kokevat tärkeänä oman työnsä ja oppilaiden motivaation tukemisen kannalta opetussuunnitelmien antaman liikkumavaran ja vapauden.