Laatu palkkahallinnossa : palkanlaskentaprosessin kehitys laadunhallinnan näkökulmasta
Laakkonen, Meia (2024)
Laakkonen, Meia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060722035
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, mitä laatu tarkoittaa kohdeorganisaation palkkahallinnossa ja miten palkkahallinnon laatua voidaan johtaa laadunhallinnan näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena oli analysoida kohdeorganisaation palkanlaskentaprosessia ja palkkahallinto -kokonaisuuden nykytilaa, kuvata ne ja löytää digitalisaation näkökulmasta olennaisia kehityskohteita.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin laatua ja laadunhallintaa erilaisista näkökulmista, laadun mittaamista sekä Lean-filosofiaa yhtenä laadunhallinnan työkaluna. Lisäksi tarkasteltiin organisaatioissa syntyvän datan luonnetta ja sen hallintamenetelmiä sekä palkkahallintoon kohdistuvia yleisiä laatuodotuksia. Kehittämistyössä analysoitiin ja kuvattiin palkkahallinnon nykytilaa hyödyntämällä sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Nykytilan analyysissä hyödynnettiin myös saatavilla ollutta hiljaista tietoa ja Lean-työkaluja.
Kehittämishankkeen lopputuloksena organisaation palkkahallinnon sidosryhmät ja niiden odotukset on kuvattu ja palkanlaskentaprosessin kehitystarpeita ja -mahdollisuuksia on tuotu esille. Palkkahallinnon laadunhallintamenetelmät on dokumentoitu ja laadulle sekä prosesseille on määritelty soveltuvat seurantamittarit.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin laatua ja laadunhallintaa erilaisista näkökulmista, laadun mittaamista sekä Lean-filosofiaa yhtenä laadunhallinnan työkaluna. Lisäksi tarkasteltiin organisaatioissa syntyvän datan luonnetta ja sen hallintamenetelmiä sekä palkkahallintoon kohdistuvia yleisiä laatuodotuksia. Kehittämistyössä analysoitiin ja kuvattiin palkkahallinnon nykytilaa hyödyntämällä sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Nykytilan analyysissä hyödynnettiin myös saatavilla ollutta hiljaista tietoa ja Lean-työkaluja.
Kehittämishankkeen lopputuloksena organisaation palkkahallinnon sidosryhmät ja niiden odotukset on kuvattu ja palkanlaskentaprosessin kehitystarpeita ja -mahdollisuuksia on tuotu esille. Palkkahallinnon laadunhallintamenetelmät on dokumentoitu ja laadulle sekä prosesseille on määritelty soveltuvat seurantamittarit.