Ympärivuorokautiseen palveluasumiseen hakeutuvan asiakkaan palveluprosessi
Laakso, Anna-Kaisa; Sundell, Linda (2024)
Laakso, Anna-Kaisa
Sundell, Linda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521404
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Pohteen Oulun eteläisen ja rannikon alueelle ikäihmisten ympärivuorokautiseen palveluasumiseen hakeutuvan asiakkaan palveluprosessi, josta käytetään lyhennettä SAS-asiakkaan palveluprosessi. Prosessin tavoitteena on, että palvelua hakevan asiakkaan prosessissa toimijoiden välinen yhteistyö on saumatonta ja palvelusta muodostuu kokonaisuus. Toimiva prosessi poistaa päällekkäistä työtä ja yhtenäistää käytäntöjä.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruu suoritettiin kyselylomakkeella, jossa oli avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin yhdeksälle ikäkeskuksen palveluohjaajalle, joista kahdeksan vastasi kyselyyn. Aineisto analysoitiin mukaillen induktiivista sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan palveluohjaajien työnkuva on laaja. Vastauksissa kuvatiin selkeästi SAS-asiakkaan prosessin ydinvaiheet ja vastuut. Tuloksista nousi esiin, että työtä palvelunohjauksessa tehdään ajatuksella asiakas keskiössä, asiakkaan oikeuksia ja parasta ajatellen. Vastauksissa tuli selkeästi esiin palvelunohjauksen vastuu siitä, että hakemuksen vastaanottaminen ja käsittely tapahtuu lain vaatimassa ajassa. Tuloksista tuli näkyviin aluekohtaisia eroja SAS-prosessista Pohteen perustamisen jälkeen. Yhteinen toimintamalli ja työnjako puuttui sekä prosessi koettiin sekavaksi.
Saatuja tuloksia sekä aikaisempaa teoriaa hyödyntäen kehitettiin palveluprosessi ympärivuorokautiseen palveluasumiseen hakeutuvalle ikääntyneelle asiakkaalle. Kehittämistyö tehtiin moniammatillisessa kehittämistyöryhmässä. Sujuva palveluprosessi näkyy asiakkaalle yhtenäisenä ja tasalaatuisina palvelukokonaisuutena asuinpaikasta huolimatta.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että prosessin onnistunut jalkauttaminen tulee yhtenäistämään SAS-asiakkaan prosessia. Uudessa palveluprosessissa on selkeästi esillä mihin yksikköön asiakas kuuluu missäkin prosessin vaiheessa ja kuka on vastuussa asiakkaan asiasta. Palveluprosessi jalkautettiin Oulun eteläisen ja rannikon alueelle. Palveluprosessi on tarkoitettu hyödynnettäväksi kaikille toimijoille, jotka työskentelevät SAS-prosessin parissa Pohteen alueella, sekä laajemmin myös muille hyvinvointialueille.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruu suoritettiin kyselylomakkeella, jossa oli avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin yhdeksälle ikäkeskuksen palveluohjaajalle, joista kahdeksan vastasi kyselyyn. Aineisto analysoitiin mukaillen induktiivista sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan palveluohjaajien työnkuva on laaja. Vastauksissa kuvatiin selkeästi SAS-asiakkaan prosessin ydinvaiheet ja vastuut. Tuloksista nousi esiin, että työtä palvelunohjauksessa tehdään ajatuksella asiakas keskiössä, asiakkaan oikeuksia ja parasta ajatellen. Vastauksissa tuli selkeästi esiin palvelunohjauksen vastuu siitä, että hakemuksen vastaanottaminen ja käsittely tapahtuu lain vaatimassa ajassa. Tuloksista tuli näkyviin aluekohtaisia eroja SAS-prosessista Pohteen perustamisen jälkeen. Yhteinen toimintamalli ja työnjako puuttui sekä prosessi koettiin sekavaksi.
Saatuja tuloksia sekä aikaisempaa teoriaa hyödyntäen kehitettiin palveluprosessi ympärivuorokautiseen palveluasumiseen hakeutuvalle ikääntyneelle asiakkaalle. Kehittämistyö tehtiin moniammatillisessa kehittämistyöryhmässä. Sujuva palveluprosessi näkyy asiakkaalle yhtenäisenä ja tasalaatuisina palvelukokonaisuutena asuinpaikasta huolimatta.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että prosessin onnistunut jalkauttaminen tulee yhtenäistämään SAS-asiakkaan prosessia. Uudessa palveluprosessissa on selkeästi esillä mihin yksikköön asiakas kuuluu missäkin prosessin vaiheessa ja kuka on vastuussa asiakkaan asiasta. Palveluprosessi jalkautettiin Oulun eteläisen ja rannikon alueelle. Palveluprosessi on tarkoitettu hyödynnettäväksi kaikille toimijoille, jotka työskentelevät SAS-prosessin parissa Pohteen alueella, sekä laajemmin myös muille hyvinvointialueille.