Strateginen viestintä harrastajateatterin toiminnan tukena: case Tukkateatterin viestintästrategia
Suvanto, Laura-Maria (2024)
Suvanto, Laura-Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621716
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee strategista viestintää harrastajateatterissa. Viestinnällä on suuri merkitys organisaation olemassaololle. Se tekee ympäröivän maailman tietoiseksi sen toiminnasta, mutta myös mahdollistaa toiminnan toteuttamisen ja tavoitteiden saavuttamisen. Harrastajateatterissa viestintää tehdään usein vapaaehtoistyön pohjalta ja sitä saattaa toteuttaa eri henkilöt. Tämä voi aiheuttaa viestintään sirpalemaisuutta sekä haasteita viestinnän suunnitelmalliselle toteuttamiselle. Jotta viestintä organisaatiossa tai organisaatiosta ei toteutuisi aivan sattumanvaraisesti ja hallitsemattomasti, se tarvitsee viestintästrategiaa, joka ohjaa organisaatiossa tapahtuvaa viestintää.
Opinnäytetyöni case-esimerkkinä käytän Tukkateatteria, joka on Tampereella toimiva vuonna 1999 perustettu korkeatasoinen harrastajateatteri. Tavoitteenani on tehdä Tukkateatterille viestintästrategia, jonka tarkoituksena on tukea Tukkateatterin toimintastrategian tavoitteiden saavuttamista, lisätä Tukkateatterin tunnettuutta sekä tehdä Tukkateatterin toimintaa entistä näkyvämmäksi Tampereen kulttuurikentän aktiivisena toimijana.
Lähdin rakentamaan pohjaa Tukkateatterin viestintästragialle syventymällä aiheeseen strategisen viestinnän teoreettisesta näkökulmasta, sekä keräämällä monipuolisen tutkimusaineiston hyödyntäen sekä laadullisen, että määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Määrällisenä tutkimuksena toteutin Tukkateatterin kolmelle eri kohderyhmälle sähköisen kyselyn, jonka tavoitteena oli selvittää, miten Tukkateatteri tavoittaa kyseiset kohderyhmät nykyisten viestintäkanaviensa kautta. Laadullisten tutkimusmenetelmien tarkoituksena oli selvittää Tukkateatterin viestinnän rakennetta ja -toimintamalleja, sekä kerätä tutkimusten avulla tietoa Tukkateatterin viestinnän nykytilasta SWOT-analyysia varten. Laadullisina tutkimusmenetelminä käytin asiantuntijahaastattelua, osallistuvaa havainnointia, kuljeskelututkimusta sekä benchmarkkausta.
Opinnäytetyöni tuotoksena laadin Tukkateatterille viestintästrategian vuosille 2024–2027. Tein viestintästrategian visuaaliseen muotoon ja pyrin toteutamaan sen siten, että se on selkeä ja helposti ymmärrettävä. Opinnäytetyöni sivutuotoksena syntyi myös harrastajateatteritoimintaan soveltuva viestintästrategian malli, jota myös muut harrastajateatterit voivat halutessaan hyödyntää. My thesis deals with strategic communication in amateur theatre. Communication is of great importance for the existence of an organization. It not only makes the surrounding world aware of its activities, but also makes it possible to carry out activities and achieve goals. In amateur theatre, communication is often carried out on the basis of volunteer work and may be carried out by different people. This may cause fragmentation of communication and challenges for the systematic implementation of communications. In order for communication in or out of an organization not to take place quite randomly and uncontrollably, it needs a communication strategy that guides communication within the organization.
As a case study for my thesis, I will use Tukkateatteri, which is a high-quality amateur theatre founded in Tampere in 1999. My goal is to create a communications strategy for Tukkateatteri. Its purpose is to support the achievement of the goals of Tukkateatteri's operational strategy, increase awareness of Tukkateatteri and make Tukkateatteri's operations even more visible as an active participant in the cultural field of Tampere.
I set out to build the foundation for Tukkateatteri's communication strategy by delving deeper into the topic from the theoretical perspective of strategic communication, and by collecting diverse research material using both qualitative and quantitative research methods. As a quantitative study, I carried out an electronic survey for three different target groups of Tukkateatteri, the aim of which was to find out how Tukkateatteri reaches these target groups through its current communication channels. The purpose of the qualitative research methods was to investigate the structure and operating models of Tukkateatteri's communications, and to collect information on the current state of Tukkateatteri's communications for the SWOT analysis. As qualitative research methods, I used expert interviewing, participatory observation, walking research and benchmarking.
As a result of my thesis, I drew up a communications strategy for Tukkateatteri for 2024–2027. I made a communication strategy in visual form and tried to implement it in such a way that it is clear and easy to understand. A side product of my thesis was also a communication strategy model suitable for amateur theatre activities, which other amateur theatres can also utilise if they wish.
Opinnäytetyöni case-esimerkkinä käytän Tukkateatteria, joka on Tampereella toimiva vuonna 1999 perustettu korkeatasoinen harrastajateatteri. Tavoitteenani on tehdä Tukkateatterille viestintästrategia, jonka tarkoituksena on tukea Tukkateatterin toimintastrategian tavoitteiden saavuttamista, lisätä Tukkateatterin tunnettuutta sekä tehdä Tukkateatterin toimintaa entistä näkyvämmäksi Tampereen kulttuurikentän aktiivisena toimijana.
Lähdin rakentamaan pohjaa Tukkateatterin viestintästragialle syventymällä aiheeseen strategisen viestinnän teoreettisesta näkökulmasta, sekä keräämällä monipuolisen tutkimusaineiston hyödyntäen sekä laadullisen, että määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Määrällisenä tutkimuksena toteutin Tukkateatterin kolmelle eri kohderyhmälle sähköisen kyselyn, jonka tavoitteena oli selvittää, miten Tukkateatteri tavoittaa kyseiset kohderyhmät nykyisten viestintäkanaviensa kautta. Laadullisten tutkimusmenetelmien tarkoituksena oli selvittää Tukkateatterin viestinnän rakennetta ja -toimintamalleja, sekä kerätä tutkimusten avulla tietoa Tukkateatterin viestinnän nykytilasta SWOT-analyysia varten. Laadullisina tutkimusmenetelminä käytin asiantuntijahaastattelua, osallistuvaa havainnointia, kuljeskelututkimusta sekä benchmarkkausta.
Opinnäytetyöni tuotoksena laadin Tukkateatterille viestintästrategian vuosille 2024–2027. Tein viestintästrategian visuaaliseen muotoon ja pyrin toteutamaan sen siten, että se on selkeä ja helposti ymmärrettävä. Opinnäytetyöni sivutuotoksena syntyi myös harrastajateatteritoimintaan soveltuva viestintästrategian malli, jota myös muut harrastajateatterit voivat halutessaan hyödyntää.
As a case study for my thesis, I will use Tukkateatteri, which is a high-quality amateur theatre founded in Tampere in 1999. My goal is to create a communications strategy for Tukkateatteri. Its purpose is to support the achievement of the goals of Tukkateatteri's operational strategy, increase awareness of Tukkateatteri and make Tukkateatteri's operations even more visible as an active participant in the cultural field of Tampere.
I set out to build the foundation for Tukkateatteri's communication strategy by delving deeper into the topic from the theoretical perspective of strategic communication, and by collecting diverse research material using both qualitative and quantitative research methods. As a quantitative study, I carried out an electronic survey for three different target groups of Tukkateatteri, the aim of which was to find out how Tukkateatteri reaches these target groups through its current communication channels. The purpose of the qualitative research methods was to investigate the structure and operating models of Tukkateatteri's communications, and to collect information on the current state of Tukkateatteri's communications for the SWOT analysis. As qualitative research methods, I used expert interviewing, participatory observation, walking research and benchmarking.
As a result of my thesis, I drew up a communications strategy for Tukkateatteri for 2024–2027. I made a communication strategy in visual form and tried to implement it in such a way that it is clear and easy to understand. A side product of my thesis was also a communication strategy model suitable for amateur theatre activities, which other amateur theatres can also utilise if they wish.