Kurssitoiminta osana maisemasuunnitteluyritystä
Lauhikari, Henna (2015)
Lauhikari, Henna
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501121192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501121192
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan kurssitoimintaa yhtenä maisemasuunnitteluyrityksen palvelumuotona. Opinnäytetyön tekijä omistaa yrityksen, joka jatkossa tarjoaa piha- ja maisemasuunnittelun sekä tilauskukkasidonnan lisäksi puutarha- ja kukkasidonta-aiheisia kursseja. Työssä selvitetään uuden toiminnan mahdollisuuksia yrityksen toiminta-alueella. Tämä tarkoittaa markkinatutkimusta eli kysynnän, asiakasryhmien ja toivottujen kurssien aihealueiden kartoittamista sekä toiminnan vaatimien käytännön järjestelyiden selvittämistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös kehittää yrityksen markkinointia ja tehostaa sitä kurssitoiminnan avulla. Tavoitteena oli, että valmis opinnäytetyö toimii ohjeena kursseja järjestettäessä ja siinä esitetään valmistelut kurssitoiminnan aloittamista varten.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytetään teoriatiedon tutkimisen lisäksi kvalitatiivista markkinatutkimusta suullisten haastatteluiden ja kirjallisten kyselyiden avulla. Suulliset haastattelut olivat vapaamuotoisia keskusteluja ja kirjallinen kysely oli puolistrukturoitu. Lisäksi tutkimusmenetelmänä käytettiin testikurssia, joka järjestettiin opinnäytetyöprosessin loppuvaiheessa. Testikurssin avulla kurssin järjestämistä ja kyselystä saatuja tuloksia kokeiltiin käytännössä. Testikurssin osallistujilta saatiin palautetta, joka oli aineistoa lopullisiin tuloksiin ja johtopäätöksiin.
Opinnäytetyön tuloksia ovat yrityksen markkinointia kehittävät asiakassuhdemarkkinoinnin toimet sekä markkinatutkimuksen ja testikurssin tulokset. Opinnäytetyössä esitetään yritykselle soveltuvia toimenpiteitä, joilla markkinointia voidaan kehittää ja tehostaa. Markkinatutkimuksen tuloksena selvisi kysyntä, asiakasryhmät, toivotut kurssien aiheet sekä ohjeistus kurssien käytänteistä ja organisoinnista. Testikurssin tuloksena selvisi markkinatutkimuksen tuloksien olleen toimivia ja lisäksi saatiin uusia, vahvistavia tuloksia kurssitoiminnan kysynnälle ja kurssien järjestämiselle. Kaikista tuloksista johtopäätöksenä todetaan, että kursseille on alueella kysyntää ja ne on kannattavaa ottaa osaksi yrityksen palveluita. Kannattavan palvelumuodon lisäksi ne toimivat tehokkaana tunnettavuuden lisääjänä ja markkinoinnin tehostajana.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytetään teoriatiedon tutkimisen lisäksi kvalitatiivista markkinatutkimusta suullisten haastatteluiden ja kirjallisten kyselyiden avulla. Suulliset haastattelut olivat vapaamuotoisia keskusteluja ja kirjallinen kysely oli puolistrukturoitu. Lisäksi tutkimusmenetelmänä käytettiin testikurssia, joka järjestettiin opinnäytetyöprosessin loppuvaiheessa. Testikurssin avulla kurssin järjestämistä ja kyselystä saatuja tuloksia kokeiltiin käytännössä. Testikurssin osallistujilta saatiin palautetta, joka oli aineistoa lopullisiin tuloksiin ja johtopäätöksiin.
Opinnäytetyön tuloksia ovat yrityksen markkinointia kehittävät asiakassuhdemarkkinoinnin toimet sekä markkinatutkimuksen ja testikurssin tulokset. Opinnäytetyössä esitetään yritykselle soveltuvia toimenpiteitä, joilla markkinointia voidaan kehittää ja tehostaa. Markkinatutkimuksen tuloksena selvisi kysyntä, asiakasryhmät, toivotut kurssien aiheet sekä ohjeistus kurssien käytänteistä ja organisoinnista. Testikurssin tuloksena selvisi markkinatutkimuksen tuloksien olleen toimivia ja lisäksi saatiin uusia, vahvistavia tuloksia kurssitoiminnan kysynnälle ja kurssien järjestämiselle. Kaikista tuloksista johtopäätöksenä todetaan, että kursseille on alueella kysyntää ja ne on kannattavaa ottaa osaksi yrityksen palveluita. Kannattavan palvelumuodon lisäksi ne toimivat tehokkaana tunnettavuuden lisääjänä ja markkinoinnin tehostajana.