Ympäristömerkkien tunnistettavuus ja niiden vaikutukset ostokäyttäytymiseen
Mäki-Kuutti, Sarianne (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Mäki-Kuutti, Sarianne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501081105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501081105
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyi tutkimaan ympäristömerkkien tunnistettavuutta ja niiden vaikutuksia kuluttajien ostopäätöksen tekemiseen. Lisäksi tutkimuksessa nousi esille muutamia muita tärkeitä tekijöitä, jotka vaikuttavat ostokäyttäytymiseen.
Teoriaosuus koostuu kahdesta selkeästä kokonaisuudesta. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä ja sen lisäksi konkreettinen ostoprosessi. Teoriaosuuden toinen osa koostuu ympäristövastuullisuuden teemoista. Siinä esitellään Suomessa käytettäviä ympäristömerkkejä ja niiden lisäksi tutustutaan luonnonmukaiseen maataloustuotantoon eli luomuun ja lähiruokaan.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla Laurean opiskelijoilta sen kaikissa toimipisteissä. Vastausaikana palautui 897 vastausta, mikä on riittävä otos tutkimusjoukosta. Kyselylomakkeella oli kysymyksiä ympäristömerkeistä; niiden tunnistettavuudesta ja vaikutuksesta ostokäyttäytymiseen. Lisäksi tutkittiin muutamia muita ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja ympäristöystävällisyyden merkitystä yleisesti. Aineisto analysoitiin Microsoft Excelin avulla.
Tutkimustuloksen perustella voidaan todeta, että pääkaupunkiseudun opiskelijat tuntevat hyvin yleisimmät kotimaisuudesta ja luonnonmukaisuudesta kertovat merkit. Myös Reilun kaupan merkki oli useimmille tuttu. Tutkimustulos paljasti kuitenkin, että ympäristömerkeillä ei ole suurta merkitystä ostopäätöksen tekemisen näkökulmasta ja että merkkeihin ei kiinnitetä erityisen paljoa huomiota.
Teoriaosuus koostuu kahdesta selkeästä kokonaisuudesta. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä ja sen lisäksi konkreettinen ostoprosessi. Teoriaosuuden toinen osa koostuu ympäristövastuullisuuden teemoista. Siinä esitellään Suomessa käytettäviä ympäristömerkkejä ja niiden lisäksi tutustutaan luonnonmukaiseen maataloustuotantoon eli luomuun ja lähiruokaan.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla Laurean opiskelijoilta sen kaikissa toimipisteissä. Vastausaikana palautui 897 vastausta, mikä on riittävä otos tutkimusjoukosta. Kyselylomakkeella oli kysymyksiä ympäristömerkeistä; niiden tunnistettavuudesta ja vaikutuksesta ostokäyttäytymiseen. Lisäksi tutkittiin muutamia muita ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja ympäristöystävällisyyden merkitystä yleisesti. Aineisto analysoitiin Microsoft Excelin avulla.
Tutkimustuloksen perustella voidaan todeta, että pääkaupunkiseudun opiskelijat tuntevat hyvin yleisimmät kotimaisuudesta ja luonnonmukaisuudesta kertovat merkit. Myös Reilun kaupan merkki oli useimmille tuttu. Tutkimustulos paljasti kuitenkin, että ympäristömerkeillä ei ole suurta merkitystä ostopäätöksen tekemisen näkökulmasta ja että merkkeihin ei kiinnitetä erityisen paljoa huomiota.