Musik i marknadsföring
Björkholm, Axel (2024)
Björkholm, Axel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521448
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia musiikin vaikutusta markkinoinnissa. Opinnäytetyössä selvitetään visuaalisen ja auditiivisen vuorovaikutuksen toimintaa erilaisissa markkinointistrategioissa. Yritysten on yhä vaikeampi erottua markkinoilla, ja siksi menestymiseen tarvitaan luovia menetelmiä.
Jotta saadaan laajempi käsitys siitä, miten musiikki voi vaikuttaa ihmisiin, opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden, jossa käsitellään sekä kognitiivisia teorioita että markkinointistrategioita.
Tiedonkeruumenetelmänä on tehty kyselytutkimus, jossa on sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kysely rakentui teoriaosuuden varaan, ja sen avulla saatiin laaja näkemys siitä, miten ihmiset ajattelevat ja tuntevat musiikkia kohtaan. Kyselyyn sisältyi myös neljä videonäytettä, joissa verrattiin samaa mainosvideota musiikin kanssa ja ilman musiikkia.
Tulokset osoittivat, että musiikki on erittäin tärkeä osa markkinointia. Musiikin taitava käyttö voi vaikuttaa myönteisesti kulutus- ja ostokäyttäytymiseen ja herättää tunteita, jotka edistävät brändin tunnettavuutta ja asiakassuhteita.
Jotta saadaan laajempi käsitys siitä, miten musiikki voi vaikuttaa ihmisiin, opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden, jossa käsitellään sekä kognitiivisia teorioita että markkinointistrategioita.
Tiedonkeruumenetelmänä on tehty kyselytutkimus, jossa on sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kysely rakentui teoriaosuuden varaan, ja sen avulla saatiin laaja näkemys siitä, miten ihmiset ajattelevat ja tuntevat musiikkia kohtaan. Kyselyyn sisältyi myös neljä videonäytettä, joissa verrattiin samaa mainosvideota musiikin kanssa ja ilman musiikkia.
Tulokset osoittivat, että musiikki on erittäin tärkeä osa markkinointia. Musiikin taitava käyttö voi vaikuttaa myönteisesti kulutus- ja ostokäyttäytymiseen ja herättää tunteita, jotka edistävät brändin tunnettavuutta ja asiakassuhteita.