Vastuullisuuden ilmeneminen yrityksen strategisessa suunnittelussa, päätöksenteossa ja toimeenpanossa
Åberg, Arvi (2024)
Åberg, Arvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621469
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tunnistaa erilaisia tapoja, joilla yritykset voivat sisällyttää kestävän kehityksen teemat liiketoimintastrategioihinsa niin, että vastuullisuudesta tulee luonnollinen ja uskottava osa yrityksen strategista suunnittelua ja toimeenpanoa sekä arvon luomista. Työn keskiössä on strategisen vastuullisuuden teoria, jota vasten toimeksiantajayrityksen strategiaa arvioidaan.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena lähestymistapana on tapaustutkimus, joka mahdollistaa tutkittavan ilmiön monitahoisen tarkastelun hyödyntäen erilaista saatavilla olevaa tietoa. Työn toimeksiantaja on suomalainen ICT-alan pörssiyritys, joka haluaa selvittää miten strategisen vastuullisuuden maturiteettia voisi kehittää ja miten se voisi sovittaa liiketoimintastrategiansa kestävän kehityksen tavoitteisiin entistä vahvemmin.
Opinnäytetyön tietoperusta ympäröi kahta ydintä: kestävää kehitystä ja strategiaa. Kestävän kehityksen johdannaisena siinä käsitellään yritysvastuuta ja sen yhtenä ilmenemismuotona opinnäytetyön kannalta keskeistä strategisen vastuullisuuden teemaa. Toisaalta strategiaan liittyvän käsitteistön kautta pureudutaan kilpailuetuun. Tietoperusta toimii keskeisenä lähteenä tiedonkeruussa ja analyysissa käytettävälle strategisen vastuullisuuden kriteeristölle. Itse kriteeristö on määritelty niin, että sitä voidaan hyödyntää myös muissa yrityksissä, jotka haluavat arvioida oman vastuullisuutensa strategisuutta.
Opinnäytetyössä tunnistetaan eri tiedonhankintamenetelmillä toimeksiantajayrityksestä hankitun tiedon ja teoriatiedon vertailussa kehityskohteita, joita yritys voisi alkaa edistää vahvistaakseen strategista vastuullisuutta. Näitä teemoja ovat erityisesti proaktiivisuuden vahvistaminen vastuullisuustyössä, vastuullisuuden näkeminen liiketoiminnallisen kasvun ajurina, vastuullisuuden vahvempi integrointi tuote- ja palvelukehitykseen sekä sisäisen ja ulkoisen vastuullisuusviestinnän kehittäminen.
Opinnäytetyön lähtökohtana on, että yritysvastuuseen liittyvien lakisääteisten ja yhteiskunnallisten perusodotusten täyttäminen ei vielä tee yrityksestä strategisesti vastuullista. Se vaatii uudenlaista ajattelua ja toimia, jotka tähtäävät eri sidosryhmien odotusten ylittämiseen ja osoittavat sitoutumista globaalin kestävyyssiirtymän toteutumiseen.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena lähestymistapana on tapaustutkimus, joka mahdollistaa tutkittavan ilmiön monitahoisen tarkastelun hyödyntäen erilaista saatavilla olevaa tietoa. Työn toimeksiantaja on suomalainen ICT-alan pörssiyritys, joka haluaa selvittää miten strategisen vastuullisuuden maturiteettia voisi kehittää ja miten se voisi sovittaa liiketoimintastrategiansa kestävän kehityksen tavoitteisiin entistä vahvemmin.
Opinnäytetyön tietoperusta ympäröi kahta ydintä: kestävää kehitystä ja strategiaa. Kestävän kehityksen johdannaisena siinä käsitellään yritysvastuuta ja sen yhtenä ilmenemismuotona opinnäytetyön kannalta keskeistä strategisen vastuullisuuden teemaa. Toisaalta strategiaan liittyvän käsitteistön kautta pureudutaan kilpailuetuun. Tietoperusta toimii keskeisenä lähteenä tiedonkeruussa ja analyysissa käytettävälle strategisen vastuullisuuden kriteeristölle. Itse kriteeristö on määritelty niin, että sitä voidaan hyödyntää myös muissa yrityksissä, jotka haluavat arvioida oman vastuullisuutensa strategisuutta.
Opinnäytetyössä tunnistetaan eri tiedonhankintamenetelmillä toimeksiantajayrityksestä hankitun tiedon ja teoriatiedon vertailussa kehityskohteita, joita yritys voisi alkaa edistää vahvistaakseen strategista vastuullisuutta. Näitä teemoja ovat erityisesti proaktiivisuuden vahvistaminen vastuullisuustyössä, vastuullisuuden näkeminen liiketoiminnallisen kasvun ajurina, vastuullisuuden vahvempi integrointi tuote- ja palvelukehitykseen sekä sisäisen ja ulkoisen vastuullisuusviestinnän kehittäminen.
Opinnäytetyön lähtökohtana on, että yritysvastuuseen liittyvien lakisääteisten ja yhteiskunnallisten perusodotusten täyttäminen ei vielä tee yrityksestä strategisesti vastuullista. Se vaatii uudenlaista ajattelua ja toimia, jotka tähtäävät eri sidosryhmien odotusten ylittämiseen ja osoittavat sitoutumista globaalin kestävyyssiirtymän toteutumiseen.