Internetin äänestykset, keskustelut ja seuraajamäärät: muunneltavuus & vaikutukset yrityksiin
Lainiala, Pekko (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122620677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122620677
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä todennettiin internetin äänestysten, keskustelujen ja seuraajamäärien manipuloitavuus, ja pohdittiin manipuloitujen arvojen vaikutuksia yrityksiin ja yksityishenkilöihin. Opinnäytetyö toteutettiin kahdella rinnakkaisella tutkimusmenetelmällä, jotka olivat havainnointi ja toimintatutkimus.
Opinnäytetyö tehtiin, koska aihe oli hyvin ajankohtainen ja siitä ei oltu keskusteltu tarpeeksi Suomessa. Työssä näytettiin käytännössä kuinka helppoa manipulointi todellisuudessa on, ja avattiin keskustelu aiheesta Satakunnan ammattikorkeakoulussa. Valmis työ toimii myös pohjatietona opiskelijalle, joka mahdollisesti kirjoittaa tätä työtä lähellä olevasta aiheesta opinnäytetyötään.
Opinnäytetyötä varten kerättiin havainnoinnin keinoin materiaalia, jonka tarkoitus oli olla mahdollisimman ajankohtaista. Käytännössä tämä tehtiin tarkkailemalla suomalaisia uutissivustoja vuoden 2014 ajan High.fi-sivuston avustuksella. Toimintatutkimuksena tehtiin esimerkkicase Twitterin seuraajamääristä.
Tulokseksi saatiin kattava paketti manipuloinnista ja sen vaikutuksista sekä mielenkiintoisia esimerkkicaseja, joiden avulla opinnäytetyön sisältö konkretisoituu myös lukijalle, joka ei asiaa ennestään tunne.
Opinnäytetyö tehtiin, koska aihe oli hyvin ajankohtainen ja siitä ei oltu keskusteltu tarpeeksi Suomessa. Työssä näytettiin käytännössä kuinka helppoa manipulointi todellisuudessa on, ja avattiin keskustelu aiheesta Satakunnan ammattikorkeakoulussa. Valmis työ toimii myös pohjatietona opiskelijalle, joka mahdollisesti kirjoittaa tätä työtä lähellä olevasta aiheesta opinnäytetyötään.
Opinnäytetyötä varten kerättiin havainnoinnin keinoin materiaalia, jonka tarkoitus oli olla mahdollisimman ajankohtaista. Käytännössä tämä tehtiin tarkkailemalla suomalaisia uutissivustoja vuoden 2014 ajan High.fi-sivuston avustuksella. Toimintatutkimuksena tehtiin esimerkkicase Twitterin seuraajamääristä.
Tulokseksi saatiin kattava paketti manipuloinnista ja sen vaikutuksista sekä mielenkiintoisia esimerkkicaseja, joiden avulla opinnäytetyön sisältö konkretisoituu myös lukijalle, joka ei asiaa ennestään tunne.