En marknadsundersökning om startande av en bokföringsbyrå på Åland
Rusinova, Sandra (2024)
Rusinova, Sandra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420744
Tiivistelmä
Examensarbetets fokus ligger på uppstarten av en bokföringsbyrå på Åland och en marknadsundersökning. Jag undersöker och analyserar en specifik målgrupp, det vill säga befintliga och blivande lettiska företagare bosatta på Åland, för att förstå deras nuvarande situation och problem. Detta görs för att ta reda på hur stort behovet är av en bokföringsbyrå, som kan betjäna på lettiska på Åland. Syftet är att utföra en marknadsanalys beträffande hur många som skulle vilja ha bokföringstjänster på sitt modersmål.
Arbetet belyser även grunderna för vad man bör tänka på innan man startar upp ett företag, olika bolagsformer, samt teorierna om affärsidé och affärsplan, segmentering och nulägesanalys.
Undersökningen genomfördes i form av enkäter som besvarades av 52 respondenter.
Resultatet visar att det finns en betydande efterfrågan på bokföringstjänster på lettiska.
Slutsatsen är att den befintliga efterfrågan kan bidra till en lönsam uppstart av en bokföringsbyrå på Åland.
The focus of my thesis is on marketing research for a start-up of an accounting firm on the Åland Islands. I will analyze a specific target group, which is existing and potential Latvian entrepreneurs living in Åland. This is done in order to understand their current situation, as well as find out how big the demand (need) is for a new accounting firm, which provides services in Latvian. The purpose is to carry out a market analysis regarding how many people would like to receive accounting services in their native, Latvian language.
The work also highlights the basics of what one should think about before starting a firm, different company forms, as well as the theories of business segmentation and market analysis. A survey among Latvians in Åland was carried out. The questionnaire was answered by 52 respondents. The result shows that there exists a potential demand for accounting services in Latvian. The conclusion is that the found existing demand may contribute to a profitable start-up of an accounting firm in Åland.
Arbetet belyser även grunderna för vad man bör tänka på innan man startar upp ett företag, olika bolagsformer, samt teorierna om affärsidé och affärsplan, segmentering och nulägesanalys.
Undersökningen genomfördes i form av enkäter som besvarades av 52 respondenter.
Resultatet visar att det finns en betydande efterfrågan på bokföringstjänster på lettiska.
Slutsatsen är att den befintliga efterfrågan kan bidra till en lönsam uppstart av en bokföringsbyrå på Åland.
The focus of my thesis is on marketing research for a start-up of an accounting firm on the Åland Islands. I will analyze a specific target group, which is existing and potential Latvian entrepreneurs living in Åland. This is done in order to understand their current situation, as well as find out how big the demand (need) is for a new accounting firm, which provides services in Latvian. The purpose is to carry out a market analysis regarding how many people would like to receive accounting services in their native, Latvian language.
The work also highlights the basics of what one should think about before starting a firm, different company forms, as well as the theories of business segmentation and market analysis. A survey among Latvians in Åland was carried out. The questionnaire was answered by 52 respondents. The result shows that there exists a potential demand for accounting services in Latvian. The conclusion is that the found existing demand may contribute to a profitable start-up of an accounting firm in Åland.