Viherpesu vastuullisuusviestinnän haasteena : uuden EU-sääntelyn vaikutukset yrityksiin
Viitanen, Elina (2024)
Viitanen, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420970
Tiivistelmä
Vastuullisuus on nykypäivänä elinehto menestyksekkäälle yritystoiminnalle. Yrityksiltä odotetaan niin ympäristöasioiden kuin eettisten seikkojenkin huomioonottamista kaikessa toiminnassaan, mutta valitettavan usein sanat ovat suurempia kuin teot ja yritykset syyllistyvät viherpesuun.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista uutta viherpesua koskevaa sääntelyä on luvassa sekä miten lainsäädäntö tulee vaikuttamaan yrityksiin ja niiden vastuullisuusviestintään. Keskeisimpinä lähteinä toimivat kirjallisuus, tieteelliset artikkelit, verkkomateriaalit sekä säädöstekstit.
Työssä käsiteltiin aiheen kannalta keskeisimpiä käsitteitä, kuten vastuullisuus ja yritysvastuu sekä tarkasteltiin todellisia viherpesutapauksia yritysmaailmasta. Toisessa osiossa käytiin läpi ympäristöväittämiä koskevaa sääntelyä ja sen merkitystä yrityksille.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tuleva sääntely tulee asettamaan yrityksille omat haasteensa, mutta luo myös uusia mahdollisuuksia. Käytettyjen ympäristöväitteiden tulee olla jatkossa todenmukaisia, läpinäkyviä sekä ulkopuolisen tahon todentamia. On tärkeää, että yritykset valmistautuvat muutoksiin ajoissa ja varmistavat, että niiden markkinointi ja viestintä ovat linjassa uuden sääntelyn kanssa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista uutta viherpesua koskevaa sääntelyä on luvassa sekä miten lainsäädäntö tulee vaikuttamaan yrityksiin ja niiden vastuullisuusviestintään. Keskeisimpinä lähteinä toimivat kirjallisuus, tieteelliset artikkelit, verkkomateriaalit sekä säädöstekstit.
Työssä käsiteltiin aiheen kannalta keskeisimpiä käsitteitä, kuten vastuullisuus ja yritysvastuu sekä tarkasteltiin todellisia viherpesutapauksia yritysmaailmasta. Toisessa osiossa käytiin läpi ympäristöväittämiä koskevaa sääntelyä ja sen merkitystä yrityksille.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tuleva sääntely tulee asettamaan yrityksille omat haasteensa, mutta luo myös uusia mahdollisuuksia. Käytettyjen ympäristöväitteiden tulee olla jatkossa todenmukaisia, läpinäkyviä sekä ulkopuolisen tahon todentamia. On tärkeää, että yritykset valmistautuvat muutoksiin ajoissa ja varmistavat, että niiden markkinointi ja viestintä ovat linjassa uuden sääntelyn kanssa.