Järjestetty todellisuus minidokumentissa
Lääti, Aija (2024)
Lääti, Aija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420691
Tiivistelmä
Tässä portfoliotyyppisessä opinnäytetyössä käsitellään dokumenttielokuvan tekoprosessia ja todellisuuden järjestämistä. Todellisuuden järjestämisellä tarkoitetaan sitä, kuinka paljon kameran edessä tapahtuvaan kuvattavaan tilanteeseen puututaan. Portfolio koostuu kahdesta opintojen aikana tehdystä tuotoksesta, ajankohtaisvideosta ja minidokumentista.
Tietoperustassa käsitellään sitä, mikä dokumenttielokuva on sekä sen suhdetta totuuteen ja todellisuuteen. Se sisältää myös dokumenttielokuvan alalajien määrittelyä ja ohjeita dokumenttielokuvan tekijälle. Tietoperustassa esitellään myös erilaisia näkemyksiä siitä, mitä on todellisuuden järjestäminen dokumenttielokuvassa ja mitä dokumentin tekijät siitä ajattelevat.
Portfolion tavoitteena on kuvata tuotosten, etenkin minidokumentin tekoprosessin eri vaiheita ja peilata niitä tietoperustaan. Samalla syvennytään todellisuuden järjestämiseen. Opinnäytetyössä käydään läpi minidokumentin kohtauksia todellisuuden järjestämisen näkökulmasta. Ajankohtaisvideo toimii vertailukohtana minidokumentille.
Portfolioon on koottu dokumentteja minidokumentin tuotantoprosessin ajalta. Esimerkiksi kuva minidokumentin pitsausta varten tehdystä PowerPoint-esityksestä, kuva Post it -lapuille tehdystä alustavasta käsikirjoituksesta ja kuva Facebookin laaditusta ilmoituksesta, jolla etsittiin päähenkilöä minidokumenttiin.
Minidokumentti on tuotettu tiimityönä, oma roolini oli tuottaja, mutta jokainen ryhmästä editoi oman versionsa minidokumentista. Työryhmän jäsenet ovat antaneet luvan minidokumentin esittelyyn portfoliotyössä. Ajankohtaisvideon olen tehnyt yksilötyönä. Toimin siinä toimittajana, kuvaajana ja editoijana.
Pohdinnassa tarkastellaan omaa osaamista ja sen kehittymistä niin videoiden tekoprosessin kuin opinnäytetyö prosessin aikana ja löydetään kehittämiskohteita. Opinnäytetyöprosessi on auttanut selkiyttämään sitä, millaisiin videoihin tekijä haluaa tulevaisuudessa keskittyä, ja mitkä ovat hänen vahvuuksiaan niissä. Opinnäytetyö voi myös tarjota samaistuttavia tilanteita ja ajatuksia muille aloitteleville videoiden tai dokumenttien tekijöille.
Tietoperustassa käsitellään sitä, mikä dokumenttielokuva on sekä sen suhdetta totuuteen ja todellisuuteen. Se sisältää myös dokumenttielokuvan alalajien määrittelyä ja ohjeita dokumenttielokuvan tekijälle. Tietoperustassa esitellään myös erilaisia näkemyksiä siitä, mitä on todellisuuden järjestäminen dokumenttielokuvassa ja mitä dokumentin tekijät siitä ajattelevat.
Portfolion tavoitteena on kuvata tuotosten, etenkin minidokumentin tekoprosessin eri vaiheita ja peilata niitä tietoperustaan. Samalla syvennytään todellisuuden järjestämiseen. Opinnäytetyössä käydään läpi minidokumentin kohtauksia todellisuuden järjestämisen näkökulmasta. Ajankohtaisvideo toimii vertailukohtana minidokumentille.
Portfolioon on koottu dokumentteja minidokumentin tuotantoprosessin ajalta. Esimerkiksi kuva minidokumentin pitsausta varten tehdystä PowerPoint-esityksestä, kuva Post it -lapuille tehdystä alustavasta käsikirjoituksesta ja kuva Facebookin laaditusta ilmoituksesta, jolla etsittiin päähenkilöä minidokumenttiin.
Minidokumentti on tuotettu tiimityönä, oma roolini oli tuottaja, mutta jokainen ryhmästä editoi oman versionsa minidokumentista. Työryhmän jäsenet ovat antaneet luvan minidokumentin esittelyyn portfoliotyössä. Ajankohtaisvideon olen tehnyt yksilötyönä. Toimin siinä toimittajana, kuvaajana ja editoijana.
Pohdinnassa tarkastellaan omaa osaamista ja sen kehittymistä niin videoiden tekoprosessin kuin opinnäytetyö prosessin aikana ja löydetään kehittämiskohteita. Opinnäytetyöprosessi on auttanut selkiyttämään sitä, millaisiin videoihin tekijä haluaa tulevaisuudessa keskittyä, ja mitkä ovat hänen vahvuuksiaan niissä. Opinnäytetyö voi myös tarjota samaistuttavia tilanteita ja ajatuksia muille aloitteleville videoiden tai dokumenttien tekijöille.