Value Propositions Related Communication and What Creates Value in Civil Engineering from a Service-Dominant Logic perspective
Ekblad, Christian (2024)
Ekblad, Christian
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219794
Tiivistelmä
Arvolupaukset ottavat huomioon kontekstiin, kilpailuympäristön, asiakaskunnan, tuotteet ja muut tekijät viestiäkseen ainutlaatuisesti ja uskottavasti hyödyistä, jotka on suunnattu molemminpuoliseksi eduksi osalliselle toimijoille. Service-Dominant (S-D) Logic - kehys koostuu yhdestätoista peruslähtökohdasta, joiden tarkoituksena on selittää arvon luominen ”palveluiden vaihto” konseptin avulla.
Tavoitteena on parantaa nykyiselle asiakkaalle tarjottua palvelua. Arvon luomisen ja yhteisluomisen kannalta tärkeiden avainalueiden tunnistamiseksi suoritettiin laadullinen tutkimus, johon osallistui yrityksen ja asiakkaan johtotehtävissä toimivia toimihenkilöitä.
Tutkimuskysymysten perusteella luotiin asiakasprofiili, joka liittyi toimihenkilöiden päivittäisiinn työtehtäviin, asiakaskipuihin (mitä asiakas haluaa vähemmän) ja asiakashyötyihin (mistä asiakas haaveilee). Vastaukset antoivat arvokasta tietoa uusista arvolupauksista ja -kokemuksista palvelukontekstissa. Yrityksessä rakennettiin arvokartta - mitä palveluita on tai voidaan tarjota -asiakasprofiilin tulosten perusteella tehdyillä lisähaastatteluilla, joiden tavoitteena oli asiakaskipujen vähentäminen ja asiakashyötyjen lisääminen.
Haastatteluvastausten yhdistämisen jälkeen tulos oli ”toimijaan liittyvä viestintä arvolupauksessa ja luoduissa arvokokemuksissa” -viitekehys. Mallin hallinnollinen käyttö tomii perustana esimerkiksi prosessien parantamiselle, suhteiden rakentamiselle, strategioille ja työkalu arvolupauksien luomiseen. Kehys ohjaa myös käyttäjiä S-D-logiikkaan perustuvaan ajattelutapaan, jossa ”tehdä jotakin toisen toimijan hyödyksi” sen sijaan, että noudatettaisiin vakiintuneempaa G-D-logiikkaan ajattelutapaa, joka keskittyy tutantoyksiköihin.
Tavoitteena on parantaa nykyiselle asiakkaalle tarjottua palvelua. Arvon luomisen ja yhteisluomisen kannalta tärkeiden avainalueiden tunnistamiseksi suoritettiin laadullinen tutkimus, johon osallistui yrityksen ja asiakkaan johtotehtävissä toimivia toimihenkilöitä.
Tutkimuskysymysten perusteella luotiin asiakasprofiili, joka liittyi toimihenkilöiden päivittäisiinn työtehtäviin, asiakaskipuihin (mitä asiakas haluaa vähemmän) ja asiakashyötyihin (mistä asiakas haaveilee). Vastaukset antoivat arvokasta tietoa uusista arvolupauksista ja -kokemuksista palvelukontekstissa. Yrityksessä rakennettiin arvokartta - mitä palveluita on tai voidaan tarjota -asiakasprofiilin tulosten perusteella tehdyillä lisähaastatteluilla, joiden tavoitteena oli asiakaskipujen vähentäminen ja asiakashyötyjen lisääminen.
Haastatteluvastausten yhdistämisen jälkeen tulos oli ”toimijaan liittyvä viestintä arvolupauksessa ja luoduissa arvokokemuksissa” -viitekehys. Mallin hallinnollinen käyttö tomii perustana esimerkiksi prosessien parantamiselle, suhteiden rakentamiselle, strategioille ja työkalu arvolupauksien luomiseen. Kehys ohjaa myös käyttäjiä S-D-logiikkaan perustuvaan ajattelutapaan, jossa ”tehdä jotakin toisen toimijan hyödyksi” sen sijaan, että noudatettaisiin vakiintuneempaa G-D-logiikkaan ajattelutapaa, joka keskittyy tutantoyksiköihin.