Corporate Social Responsibility in the context of Small and Medium-sized Enterprises: Designing CSR4UTOOL for SMEs in Finland
Heikura, Venla (2014)
Heikura, Venla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617041
Tiivistelmä
Tämän yrityksen yhteiskuntavastuuseen liittyvän opinnäytetyön tärkein tavoite on luoda kehi-tysehdotuksia yhteiskuntavastuutyökalulle nimeltään CSR4UTOOL. Kehitysideoiden tarkoitus on auttaa työkalun tekijöitä tekemään työkalusta sopivampi suomalaisille pienille ja keskisuurille yrityksille (pk-yrityksille). CSR4UTOOL on Internetissä toimiva yhteiskuntavastuutyökalu, joka on suunnattu erityisesti pk-yrityksille. Työkalun on kehittänyt tiimi Torinon yliopiston hallintotieteiden laitoksesta. Työkalun lisäksi opinnäytetyö tutkii myös yhteiskuntavastuun roolia nykypäivän bisnesmaailmassa sekä pyrkii selittämään mitä yhteiskuntavastuu merkitsee pk-yrityksille ja kuinka pk-yritysten yhteiskuntavastuu eroaa suuryritysten yhteiskuntavastuusta. Tavoitteena on myös saada selville, olisiko CSR4UTOOL:lle tai vastaavalle työkalulle kysyntää Suomessa.
Opinnäytetyö sisältää analyysin CSR4UTOOL:n hyvistä ja huonoista puolista sekä konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka toteutuessaan todennäköisesti lisäisivät suomalaisten pk-yritysten kiinnostusta työkalua kohtaan. Tiedot kehitysehdotuksia varten kerättiin neljän suomalaisen pk-yrityksen avulla, jotka testasivat työkalua ja analysoivat sen hyviä ja huonoja puolia.
Opinnäytetyön teoreettisen osan tarkoituksena on luoda selkeä kuva siitä, mitä yhteiskuntavastuu merkitsee nykyisessä bisneskulttuurissa. Teoreettisessa osassa käsitellään mm. yrityksen yhteiskuntavastuun monia erilaisia määritelmiä, sen historiaa sekä sen mahdollisia etuja ja haittoja yrityksille, jotka sitä harjoittavat. Yhteiskuntavastuu on hyvin kiistelty aihe nyky-yhteiskunnassa ja siksi teoreettinen osa pyrkii myös tuomaan esiin syitä siihen miksi aihe on niin kiistelty. Tukeakseen opinnäytetyön tutkimusta, teoreettinen osuus tutkii lisäksi yhteiskuntavastuun merkitystä pk-yrityksille sekä sen merkitystä suomalaisessa yrityskulttuurissa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että CSR4UTOOL:n kaltaiselle pk-yrityksille suunnatulle yh-teiskuntavastuutyökalulle olisi kysyntää, sillä suurin osa olemassa olevista vastuutyökaluista tai – ohjeista on suunnattu suuryrityksille. CSR4UTOOL:ia testanneet neljä suomalaista pk-yritystä olivat sitä mieltä, että työkalu sopeutuu parhaiten sellaisille yrityksille, joilla on hyvin vähän aikaisempaa kokemusta yhteiskuntavastuusta. CSR4UTOOL tarjoaisi sellaisille yrityksille perustietoa ja ohjeita yhteiskuntavastuusta. Tutkimuksessa selvisi, että nykyisellään CSR4UTOOL ei kuitenkaan olisi täysin sopiva työkalu suomalaisille pk-yrityksille ja tarvitsisi hieman jatkokehittelyä sopiakseen paremmin suomalaisten yritysten tarpeisiin. Pääpiirteittäin kehitysideat liittyvät työkalun rakenteeseen ja sen haastavuuden sekä luotettavuuden lisäämiseen. Kehitysideat on koottu niin, että niiden on tarkoitus lisätä työkalun sopivuutta erikokoisille ja erilaisille yrityksille.
Kaiken kaikkiaan yhteistyöyritysten kokemus työkalusta oli enimmäkseen positiivinen ja yritykset kokivat, että vastaavanlaisille pk-yrityksille suunnatuille työkaluille olisi tarvetta Suomessa. Voidaan siis päätellä, että pienen jatkokehittelyn jälkeen CSR4UTOOL:lle olisi kysyntää ja markkinoita Suomessa.
Opinnäytetyö sisältää analyysin CSR4UTOOL:n hyvistä ja huonoista puolista sekä konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka toteutuessaan todennäköisesti lisäisivät suomalaisten pk-yritysten kiinnostusta työkalua kohtaan. Tiedot kehitysehdotuksia varten kerättiin neljän suomalaisen pk-yrityksen avulla, jotka testasivat työkalua ja analysoivat sen hyviä ja huonoja puolia.
Opinnäytetyön teoreettisen osan tarkoituksena on luoda selkeä kuva siitä, mitä yhteiskuntavastuu merkitsee nykyisessä bisneskulttuurissa. Teoreettisessa osassa käsitellään mm. yrityksen yhteiskuntavastuun monia erilaisia määritelmiä, sen historiaa sekä sen mahdollisia etuja ja haittoja yrityksille, jotka sitä harjoittavat. Yhteiskuntavastuu on hyvin kiistelty aihe nyky-yhteiskunnassa ja siksi teoreettinen osa pyrkii myös tuomaan esiin syitä siihen miksi aihe on niin kiistelty. Tukeakseen opinnäytetyön tutkimusta, teoreettinen osuus tutkii lisäksi yhteiskuntavastuun merkitystä pk-yrityksille sekä sen merkitystä suomalaisessa yrityskulttuurissa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että CSR4UTOOL:n kaltaiselle pk-yrityksille suunnatulle yh-teiskuntavastuutyökalulle olisi kysyntää, sillä suurin osa olemassa olevista vastuutyökaluista tai – ohjeista on suunnattu suuryrityksille. CSR4UTOOL:ia testanneet neljä suomalaista pk-yritystä olivat sitä mieltä, että työkalu sopeutuu parhaiten sellaisille yrityksille, joilla on hyvin vähän aikaisempaa kokemusta yhteiskuntavastuusta. CSR4UTOOL tarjoaisi sellaisille yrityksille perustietoa ja ohjeita yhteiskuntavastuusta. Tutkimuksessa selvisi, että nykyisellään CSR4UTOOL ei kuitenkaan olisi täysin sopiva työkalu suomalaisille pk-yrityksille ja tarvitsisi hieman jatkokehittelyä sopiakseen paremmin suomalaisten yritysten tarpeisiin. Pääpiirteittäin kehitysideat liittyvät työkalun rakenteeseen ja sen haastavuuden sekä luotettavuuden lisäämiseen. Kehitysideat on koottu niin, että niiden on tarkoitus lisätä työkalun sopivuutta erikokoisille ja erilaisille yrityksille.
Kaiken kaikkiaan yhteistyöyritysten kokemus työkalusta oli enimmäkseen positiivinen ja yritykset kokivat, että vastaavanlaisille pk-yrityksille suunnatuille työkaluille olisi tarvetta Suomessa. Voidaan siis päätellä, että pienen jatkokehittelyn jälkeen CSR4UTOOL:lle olisi kysyntää ja markkinoita Suomessa.