Pedagoginen sensitiivisyys laulunopettajan työssä : kirjallisuuskatsaus klassisen laulunopetuksen käytäntöön ja eettisiin kysymyksiin
Karhumaa, Mari (2024)
Karhumaa, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119679
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin narratiivisen kirjallisuuskatsauksen keinoin pedagogisen sensitiivisyyden ja sen rinnakkaiskäsitteiden historiaa, merkityksiä ja ilmenemistä laulunopettajan työssä. Pedagogisella sensitiivisyydellä tarkoitetaan opettajan hankkimia taitoja, tietoja ja asenteita, jotka vaikuttavat hänen tapaansa kohdata oppilas. Pedagogisesti sensitiivinen opettaja käyttää osaamistaan yksilöllisesti jokaisen oppilaan kohdalla harkiten. Pedagoginen sensitiivisyys on jatkumo, jossa esiintyy vaihtelua esimerkiksi opettajan vireystason tai toisaalta reflektoimisen myötä. Opinnäytetyö väittää tutkimuskirjallisuuteen pohjaten, että pedagoginen sensitiivisyys ilmenee opettajan kasvatus-asenteena, vuorovaikutuksessa, pedagogisina ja didaktisina valintoina sekä itsereflektiossa.
Aiheen taustaksi opinnäytetyössä selvitettiin klassisen laulunopetuksen erityispiirteitä ja kriittisiä kohtia, sekä niiden vaikutusta didaktisiin, pedagogisiin ja vuorovaikutuksellisiin valintoihin oppitunnilla. Opettajan toiminta kytkeytyy myös sosiaalisiin, kulttuurisiin ja eettisiin periaatteisiin. Opinnäytetyössä selvitettiin opettajan opetusfilosofian ja eettisten arvojen muotoutumista sekä keskeisten oppimisteorioiden vaikutusta laulunopetukseen. Opinnäytetyön lopussa kuvaillaan, miten pedagoginen sensitiivisyys ilmenee Laulupedagogit ry:n laatimissa eettisissä ohjeissa.
Aiheen taustaksi opinnäytetyössä selvitettiin klassisen laulunopetuksen erityispiirteitä ja kriittisiä kohtia, sekä niiden vaikutusta didaktisiin, pedagogisiin ja vuorovaikutuksellisiin valintoihin oppitunnilla. Opettajan toiminta kytkeytyy myös sosiaalisiin, kulttuurisiin ja eettisiin periaatteisiin. Opinnäytetyössä selvitettiin opettajan opetusfilosofian ja eettisten arvojen muotoutumista sekä keskeisten oppimisteorioiden vaikutusta laulunopetukseen. Opinnäytetyön lopussa kuvaillaan, miten pedagoginen sensitiivisyys ilmenee Laulupedagogit ry:n laatimissa eettisissä ohjeissa.