Vital communications : designing service marketing for Berklee College of Music
Venäläinen, Riikka (2015)
Venäläinen, Riikka
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501081088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501081088
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on määritellä markkinointiviestinnän rooli asiakasodotusten luomisessa ja asiakastyytyväisyyden varmistamisessa. Case-esimerkkinä käytän Valencia Summer Performance Program 2014 kesäohjelmaa, jossa olen kahtena vuotena työskennellyt koordinaattorina. Teoriana sovellan palvelumuotoilun periaatteita. Yhdistäen palvelumuotoilua ja työkokemustani kesäohjelmakoordinaattorina olen saanut mahdollisuuden tehdä näistä kahdesta käytännölliseen työhön pohjautuvan, mutta teoreettisesti perustellun opinnäytetyön.
Palvelumuotoilulla ja markkinointiviestinnällä on hyvin samanlaiset tavoitteet ja periaatteet. Case-esimerkkini esituotantovaihe on suhteellisen pitkä ja tänä aikana markkinointiviestinnällä on tärkeä rooli asiakkaan ja palveluntarjoajan välisessä vuorovaikutuksessa. Suurin osa asiakasodotuksista luodaan markkinointiviestinnän kautta tällä aikajaksolla ja olen tässä opinnäytetyössäni kartoittanut näiden kahden asian välistä suhdetta.
Sain tulokseksi, että markkinointiviestintä on olennainen osa palvelun kokonaisuutta. Markkinointiviestinnän suunnittelu tarvitsee jokaisen sidosryhmien jäsenen panostuksen, jotta kokonaisvaltainen toteutus voidaan saada aikaan. Palvelumuotoilun periaatteet (käyttäjälähtöisyys, yhdessäluominen, ketjuttaminen, todentaminen ja kokonaiskuva) toimivat joustavina ohjenuorina tuotannossa ja näiden periaatteiden soveltaminen auttaa Berkleetä pysymään kilpailun edellä ja tarjoamaan onnistuneita ohjelmia myös tulevaisuudessa.
Palvelumuotoilulla ja markkinointiviestinnällä on hyvin samanlaiset tavoitteet ja periaatteet. Case-esimerkkini esituotantovaihe on suhteellisen pitkä ja tänä aikana markkinointiviestinnällä on tärkeä rooli asiakkaan ja palveluntarjoajan välisessä vuorovaikutuksessa. Suurin osa asiakasodotuksista luodaan markkinointiviestinnän kautta tällä aikajaksolla ja olen tässä opinnäytetyössäni kartoittanut näiden kahden asian välistä suhdetta.
Sain tulokseksi, että markkinointiviestintä on olennainen osa palvelun kokonaisuutta. Markkinointiviestinnän suunnittelu tarvitsee jokaisen sidosryhmien jäsenen panostuksen, jotta kokonaisvaltainen toteutus voidaan saada aikaan. Palvelumuotoilun periaatteet (käyttäjälähtöisyys, yhdessäluominen, ketjuttaminen, todentaminen ja kokonaiskuva) toimivat joustavina ohjenuorina tuotannossa ja näiden periaatteiden soveltaminen auttaa Berkleetä pysymään kilpailun edellä ja tarjoamaan onnistuneita ohjelmia myös tulevaisuudessa.