"Salakieli / pahamieli / elottelu ieli" : taputusleikeistä teoksen materiaalina
Torvinen, Siiri (2024)
Torvinen, Siiri
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119653
Tiivistelmä
Kirjallisessa opinnäytetyössäni käsittelen taputusleikkejä, leikin teemaa sekä teoksen Taputusjuttu (2024) luomisprosessia.
Käyn läpi oman teoriani, joka kyseenalaistaa ja täydentää tunnettuja tapoja määritellä leikki. Hyödynnän teoriaa analysoidessani kolmea Francis Alÿsin teosta sarjasta Children’s game, sekä Marina Abramovićin performanssia Rhythm 0. Käyn läpi taputusleikkien historiaa ja tyypillisiä piirteitä, jonka jälkeen avaan huolellisesti oman taputusleikkini kirjoittamisprosessia. Analysoin lyhyesti Taputusjutun visuaalisia valintoja, mutta tutkimuksen pääpainona on teoksen sanataiteellinen osuus. Opinnäytetyö sisältää myös Taputusjutun lorutekstin kirjallisessa muodossa.
Oman leikin teorian kehittäminen on selkeyttänyt työskentelyäni ja luonut varmuutta tekemiini ratkaisuihin. Taputusleikkien piirteiden tutkimuksellinen analysointi oli avainasemassa luodessani omaa leikkiä. Huolellinen analysointi ja pitkään jatkunut sanataiteellinen työskentely eivät kuitenkaan riitä. Päätän opinnäytetyöni kappaleeseen, jossa pohdin onko teokseni teksti oikea taputusleikki. Entä jos se onkin pelkkä laboratoriokasvatettu jäljitelmä? In my thesis, I explore clapping games, the theme of play, and the creative process of the piece The Thing About Clapping Games (2024).
I go through my own theory, in which I question and complement known ways of defining play. I use this theory to analyze three of Francis Alÿs's works from the series Children’s Game as well as Marina Abramović's performance Rhythm 0. I explore the history and typical features of clapping games, after which I thoroughly explain the writing process of my own clapping game. I briefly analyze the visual choices in The Thing About Clapping Games, but the main focus of this thesis is on the creative writing of the piece. This thesis also includes the rhyme of The Thing About Clapping Games in written form.
Developing my own theory of play has clarified my work and created confidence in the decisions I've made. Analyzing and researching clapping games was crucial in creating my own game. However, careful analysis and long-term creative writing are not enough. I end my thesis with a chapter where I consider whether the poem I’ve written is a real clapping game. What if it is just a laboratory-grown imitation?
Käyn läpi oman teoriani, joka kyseenalaistaa ja täydentää tunnettuja tapoja määritellä leikki. Hyödynnän teoriaa analysoidessani kolmea Francis Alÿsin teosta sarjasta Children’s game, sekä Marina Abramovićin performanssia Rhythm 0. Käyn läpi taputusleikkien historiaa ja tyypillisiä piirteitä, jonka jälkeen avaan huolellisesti oman taputusleikkini kirjoittamisprosessia. Analysoin lyhyesti Taputusjutun visuaalisia valintoja, mutta tutkimuksen pääpainona on teoksen sanataiteellinen osuus. Opinnäytetyö sisältää myös Taputusjutun lorutekstin kirjallisessa muodossa.
Oman leikin teorian kehittäminen on selkeyttänyt työskentelyäni ja luonut varmuutta tekemiini ratkaisuihin. Taputusleikkien piirteiden tutkimuksellinen analysointi oli avainasemassa luodessani omaa leikkiä. Huolellinen analysointi ja pitkään jatkunut sanataiteellinen työskentely eivät kuitenkaan riitä. Päätän opinnäytetyöni kappaleeseen, jossa pohdin onko teokseni teksti oikea taputusleikki. Entä jos se onkin pelkkä laboratoriokasvatettu jäljitelmä?
I go through my own theory, in which I question and complement known ways of defining play. I use this theory to analyze three of Francis Alÿs's works from the series Children’s Game as well as Marina Abramović's performance Rhythm 0. I explore the history and typical features of clapping games, after which I thoroughly explain the writing process of my own clapping game. I briefly analyze the visual choices in The Thing About Clapping Games, but the main focus of this thesis is on the creative writing of the piece. This thesis also includes the rhyme of The Thing About Clapping Games in written form.
Developing my own theory of play has clarified my work and created confidence in the decisions I've made. Analyzing and researching clapping games was crucial in creating my own game. However, careful analysis and long-term creative writing are not enough. I end my thesis with a chapter where I consider whether the poem I’ve written is a real clapping game. What if it is just a laboratory-grown imitation?