Paikallisen vohvelikahvilan markkinoinnin tehokkuus
Jussinoja, Elmo (2014)
Jussinoja, Elmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619967
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin erilaisten markkinointikeinojen toimivuutta ja projektin tunnettuutta Jyväskylän alueella. Kohteena tutkimuksessa oli Jyväskylän Tiimiakatemialla opiskelevien nuorten pyörittämä paikallinen vohvelikahvila nimeltä Vohvelsson. Työ toteutettiin toimeksiantona Ideaosuuskunta Priimalle, ja työn tavoitteena oli tuottaa vohvelikahvilan toiminnan jatkoa ajatellen selkeyttä markkinointiin ja mahdollistaa näin ollen pienien resurssien käyttämisen oikeisiin toimiviin markkinoinnin keinoihin.
Tutkimus toteutettiin käyttäen määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen.Tutkimuksessa kerättiin yhdeksänkymmenen henkilön vastaukset, jotka valittiin satunnaisella otannalla. Henkilöt vastasivat yksinkertaisiin ja helposti vertailtavissa oleviin kysymyksiin liittyen vohvelikahvilan tunnettuuteen ja eri markkinointikeinojen toimivuuteen. Tutkimusaineiston analysointi tapahtui vertailtaessa kyseisiä tuloksia.
Tutkimuksen tuloksena tuli merkittävää tietoa liittyen siihen mitkä markkinoinnin keinoista olivat toimivia ja mitkä eivät. Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle selkeyttä valitessaan toimivia markkinoinnin keinoja oman liiketoimintansa kasvattamiseen. Tutkimuksessa tuli esille perinteisen
printti- ja ulkomainonnan tärkeys tunnettuuden kasvussa sekä uusien asiakkaiden saamisessa. Lisäksi tutkimus osoitti sosiaalisten medioiden kannattavuuden pienen paikallisen yrityksen tärkeänä markkinointiväylänä. Huonoksi todetuiksi markkinoinnin keinoiksi osoittautuivat liian myöhään lanseeratut ja vähällä panostuksella toteutettu Vohvelssonin maskotti, Youtube-kanava sekä radiossa ollut haastattelu.
Tutkimus toteutettiin käyttäen määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen.Tutkimuksessa kerättiin yhdeksänkymmenen henkilön vastaukset, jotka valittiin satunnaisella otannalla. Henkilöt vastasivat yksinkertaisiin ja helposti vertailtavissa oleviin kysymyksiin liittyen vohvelikahvilan tunnettuuteen ja eri markkinointikeinojen toimivuuteen. Tutkimusaineiston analysointi tapahtui vertailtaessa kyseisiä tuloksia.
Tutkimuksen tuloksena tuli merkittävää tietoa liittyen siihen mitkä markkinoinnin keinoista olivat toimivia ja mitkä eivät. Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle selkeyttä valitessaan toimivia markkinoinnin keinoja oman liiketoimintansa kasvattamiseen. Tutkimuksessa tuli esille perinteisen
printti- ja ulkomainonnan tärkeys tunnettuuden kasvussa sekä uusien asiakkaiden saamisessa. Lisäksi tutkimus osoitti sosiaalisten medioiden kannattavuuden pienen paikallisen yrityksen tärkeänä markkinointiväylänä. Huonoksi todetuiksi markkinoinnin keinoiksi osoittautuivat liian myöhään lanseeratut ja vähällä panostuksella toteutettu Vohvelssonin maskotti, Youtube-kanava sekä radiossa ollut haastattelu.