Asiakaskohtaaminen - työterveyshoitajan kokemuksia
Lehto, Katja (2024)
Lehto, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018854
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan ja työelämän muutokset vaativat jatkuvaa ammatillisen osaamisen kehittämistä ja elinikäistä oppimista. Oppiminen vaatii arviointia ja havaitsemista omista tiedoista ja taidoista sekä osaamisesta. Ammatillinen- ja työelämäosaaminen kehittyy yhdessä vuorovaikutuksessa suhteessa omaan kokemukseen ja työyhteisöistä saadun tuen kautta. Oppimisella, vuorovaikutuksella ja sosiaalisella tuella voidaan parantaa yksilön hyvinvointia ja kokemusta ammattitaidosta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia työterveyshuollon kontekstissa, mitkä seikat vaikuttavat asiakaskohtaamiseen työterveyshoitajan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työterveyshoitajien kokemuksia asiakastapaamisista sekä millaista koulutusta tai tukea he kokevat siihen tarvitsevansa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Aineiston hankinta toteutettiin puolistrukturoidulla sähköisellä kyselyllä työterveyshoitajille, jotka työskentelivät yksityisellä työterveyspalveluita tuottavalla organisaatiolla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan työterveyshoitajat tunnistavat työelämän jatkuvan muutoksen sekä alan tutkimustiedot lisääntymisen, jonka vuoksi oman ammattitaidon ja osaamisen kehittäminen koetaan tärkeänä ja jatkuvana prosessina. Työkokemuksella, ammattitaidolla ja vuorovaikutusosaamisella koettiin olevan merkittävä rooli asiakaskohtaamisen kokemuksessa. Tulosten mukaan työterveyshoitajat kaipaavat sosiaalista tukea osaamisen kehittämiseen ja se myös vahvisti kokemusta omasta ammattitaidosta. Lisäksi tulokset osoittivat, että asiakkaan motivaatiolla ja asenteella on vaikutusta työterveyshoitajan kokemukseen asiakaskohtaamiseen samoin kuin työympäristöön liittyvillä seikoilla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia työterveyshuollon kontekstissa, mitkä seikat vaikuttavat asiakaskohtaamiseen työterveyshoitajan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työterveyshoitajien kokemuksia asiakastapaamisista sekä millaista koulutusta tai tukea he kokevat siihen tarvitsevansa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Aineiston hankinta toteutettiin puolistrukturoidulla sähköisellä kyselyllä työterveyshoitajille, jotka työskentelivät yksityisellä työterveyspalveluita tuottavalla organisaatiolla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan työterveyshoitajat tunnistavat työelämän jatkuvan muutoksen sekä alan tutkimustiedot lisääntymisen, jonka vuoksi oman ammattitaidon ja osaamisen kehittäminen koetaan tärkeänä ja jatkuvana prosessina. Työkokemuksella, ammattitaidolla ja vuorovaikutusosaamisella koettiin olevan merkittävä rooli asiakaskohtaamisen kokemuksessa. Tulosten mukaan työterveyshoitajat kaipaavat sosiaalista tukea osaamisen kehittämiseen ja se myös vahvisti kokemusta omasta ammattitaidosta. Lisäksi tulokset osoittivat, että asiakkaan motivaatiolla ja asenteella on vaikutusta työterveyshoitajan kokemukseen asiakaskohtaamiseen samoin kuin työympäristöön liittyvillä seikoilla.